När vi går till vallokalen på söndag röstar vi i praktiken om statsministern ska heta Magdalena Andersson eller Ulf Kristersson. Båda statsministerkandidaterna saknar av allt att döma intresse för personlig assistans och det är inget bra utgångsläge inför framtiden.
Jag har skrivit ett flertal krönikor om alla
försämringar och konsekvenserna för vi som behöver personlig assistans. I dag koncentrerar
jag mig på nutiden och vad vi kan vänta oss för politik beroende på vem som
blir statsminister men innan vi går vidare måste vi kommentera det allmänna
läget i Sverige för det spelar stor roll för vad som kommer att hända med
assistansen kommande år.
Vårt land brottas med en rad mycket allvarliga
problem. Hög inflation, grovt gängvåld med mera plus ett krig i Europa och
allra allvarligast för landet som helhet
– en allt värre el kris. Ingen regering kan tillåta att el notan för
privatpersoner och företag stiger till helt ohållbara nivåer. Det går inte att
helt utesluta omfattande elavbrott p.g.a. el brist heller vilket skulle få
oerhörda konsekvenser för samhället. Det innebär med automatik att våra frågor
blir nedprioriterade och detta vem som
än är statsminister.
Själva valrörelsen har nästan helt fokuserat på el
krisen och gängvåld. Jag hade inte förväntat mig att våra frågor skulle lyftas
givet omständigheterna men sedan jag fick rösträtt 1994 har jag aldrig varit
med om sådan pessimism i en valrörelse. Det saknas helt visioner inför
framtiden. Problematiskt är också att de regeringsalternativ som är aktuella
kommer leda till svaga regeringar med stor risk för fortsatt turbulens i
Riksdagen och återkommande regeringskriser. Värsta tänkbara regeringen för
assistansen tycker jag är en S-M koalition. Bästa en koalition med
småpartierna. En sådan regering kommer emellertid aldrig komma till stånd och
skulle f.ö. vara mycket svag.
Magdalena
Andersson
Sveriges första kvinnliga statsminister gjorde oss -
med all rätt anser jag mycket
upprörda när hon som finansminister hösten 2015 ställde våra behov mot
flyktingar och sjukskrivna. Kort därefter kom det förödande regleringsbrevet
till Försäkringskassan med förödande följder.
Senaste 2-3 har regeringen ägnat sig åt en del lappa
och laga verksamhet med Stärkt personlig assistans för bland annat barn som den
mest konkreta åtgärden som faktiskt innebär rejäla förbättringar för berörda
grupper. Fast genuin vilja att verkligen åtgärda de verkligt fundamentala problemen ser jag inte.
Att S regeringen saknar denna vilja visas med den
ständiga underfinansieringen av schablonersättningen och senast ointresset att
göra något åt behovsbedömningarna. Trots att det nu finns en riksdagsmajoritet
för att utreda en lagändring som skulle leda till att de grundläggande behoven
räknas som en helhet har inte regeringen gått vidare med tilläggsdirektivet till
utredningen av huvudmannaskapet.
Vad gäller Magdalena Andersson själv har
statsministern inte sagt mycket om personlig assistans senaste året. Det
nämndes i regeringsförklaringen men sen har det varit i stort sett tyst. För
någon vecka sedan fick statsministern ändå några frågor om personlig assistans
och LSS i radions frågeprogram Karlavagnen. Jag tycker inte vi fick några
otrevliga svar men jag tyckte det lyste igenom mycket tydligt att Magdalena
Anderssons kunskap om LSS i allmänhet och personlig assistans i synnerhet är
mycket bristfällig.
https://sverigesradio.se/avsnitt/karlavagnen-valspecial-magdalena-andersson-s?fbclid=iwar1cdpp5phwjdzqsfhw7ye7sqrwqtor4mhtye72flszrnti4uktt-d2nflg
Att Socialdemokraterna i regeringsställning på egen
hand kommer lyfta Assistansreformen kommande mandatperiod håller jag för i
stort sett uteslutet. När det gäller övriga medlemmar i den mycket spretiga
koalition som vill ha Magdalena som statsminister så är Vänsterpartiet sedan
länge allierade. Miljöpartiet säger många bra saker i intervjuer men gjorde
sannerligen inget bra i regeringsställning. Centern har blivit mer offensiva
och publicerat ett stort dokument med mycket positiv syn på personlig assistans.
Återstår och se vad det innebär i eventuell regeringsställning.
Ulf
Kristersson
Ulf Kristersson är den givne statsministern om
högeroppositionen vinner valet. Om Magdalena Andersson saknar intresse och
kunskap har Ulf Kristersson sannerligen inte gjort något som övertygar mig om
att kunskapen och ointresset inte är
på ungefär samma nivå som statsministerns. Ulf Kristersson har aldrig satt våra
behov mot flyktingar och sjuka som Magdalena. Å andra sidan har jag aldrig hört
att den person som kanske är vår nästa statsminister har pratat om personlig
assistans eller LSS överhuvudtaget. Även Ulf Kristersson får därmed ett
kraftigt underbetyg av mig. Moderaterna gick också (en riksdagsledamot
undantaget) på regeringens linje vad gäller tilläggsdirektivet.
Det ligger i Moderaternas DNA att alltid förespråka
skattesänkningar. Den här valrörelsen är helt programenligt inget undantag,
trots vikande skatteintäkter. I våras höll Ulf Kristersson en presskonferens
efter att Riksdagen till följd av kriget i Ukraina enats om en kraftig
utvidgning av försvaret till 2 % av BNP vilket motsvarar 40-45 miljarder kr.
Budskapet var kärvt utan inlindningar – att få fram dessa 40-45 miljarder kr
var det allra viktigaste kommande mandatperiod. Varifrån ska pengarna komma?
Det kommer krävas ”hårda prioriteringar” var svaret. Jag har i alla fall inga illusioner
om var vi befinner oss i den listan – det är inte högt upp.
Påpekas ska också att S och M är helt eniga om att
dessa jättebelopp måste fram liksom mer pengar till polis och rättsväsende.
Finansiering av assistansreformen
Efter detta lovade Ulf Kristersson ett
skattehöjningsstopp under Almedalsveckan Under månaderna som gått sedan dess
har el krisen i Europa förvärrats kraftigt. Både S och M är eniga om att
gigantiska summor måste satsas på att stötta privat personer och företag. S
talar om ofattbara 90 miljarder kr, M har när jag skriver detta inte
presenterat en egen siffra men det kommer troligen handla om ungefär samma
belopp.
I det övriga regeringsunderlaget är sedan länge
Liberalerna allierade och Kristdemokraterna med Pia Steensland som talesperson
har varit mycket aktiva. Även Sverigedemokraterna har på ytan goda intentioner.
I slutändan tror jag emellertid SD har helt andra prioriteringar än personlig
assistans när en budget ska tas fram. De går på M-s linje bara de får stora
besparingar på integration, bistånd och andra migrationsrelaterade utgifter.
Verkliga förbättringar förutsätter inte bara
lagändringar utan även stora
resurstillskott. Jag ifrågasätter
inte på något sätt Kristdemokraternas och Liberalernas goda intentioner, de
vill väl. Vad gäller finansieringen för framtida stora satsningar så blir det emellertid
stora problem. Jag förstår inte var pengarna ska komma ifrån med Ulf
Kristersson som statsminister och Elisabeth Svantesson som finansminister.
Låt oss titta på hur mycket pengar de olika partierna
satsar på personlig assistans i år. Det är ingen uppmuntrande läsning.
Socialdemokraterna lägger 25 miljarder kr, Moderaterna samma summa. De enda
partierna som skiljer ut sig med lite högre belopp är Liberalerna,
Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna men även här är det ingen
jätteskillnad – ca en halv miljard kr till strax över en miljard kr jämfört med
S och M.
Källa Assistanskoll.se
Ska jag summera det här är det svårt att känna
optimism oavsett vem som blir statsminister. Landets två s.k. statsbärande
partier är tyvärr de partier som är minst villiga att satsa på personlig
assistans. I praktiken är S och M eniga
om att inte återställa intentionerna. Det är från vår sida en sak för oss
att lyckas behålla status Quo – att få till stora genomgripande förbättringar
är mycket, mycket svårare.
I en intervju med Assistanskoll nyligen sa Bengt
Westerberg bland annat följande intressanta sak angående risken för fortsatt restriktiv
politik i en S ledd regering:
Jo, risken
finns men det gäller nästan alla regeringar man kan se framför sig.
Oavsett alla andra samhällsproblem ska vi naturligtvis fortsätta att driva våra krav, hörs vi inte så finns vi inte. De tre viktigaste tycker jag är nya behovsbedömningar, kraftigt höjd schablonersättning och så statligt huvudmannaskap. Nya behovsbedömningar som ser till hela behovet av stöd och hjälp är helt fundamentalt.
Underfinansieringen av schablonen har, i min mening fått för alldeles lite
uppmärksamhet från vår sida i många år. Det går ändå åt rätt håll nu med våra
krav på en schablonersättning som ska höjas till 350 kr. Det kravet måste löpa
parallellt med kravet på nya behovsbedömningar.
Vad gäller framtida huvudmannaskapet tror jag inte vi
behöver oroa oss så mycket för kommunalisering men det är ändå viktigt att vi
står fast vid att staten ska vara huvudman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar