11 september är det dags för riksdagsval. Det finns många hot mot vår frihetsreform. Ett av de stora problemen tycker jag är det faktiska ansvarsutkrävandet för att vi befinner oss där vi gör efter snart 15 är med försämringar. I princip skyller alla på alla och ingen regering har någonsin föreslagit lagändringar motsvarande de problem vi har. Det är en jättelik demokratisk skandal att en rättighetslagstiftning kan urholkas på det sätt som skett utan faktiska lagändringar i LSS efter att de grundläggande behoven infördes 1996. I det här blogginlägget ska jag försöka analysera vilka jag anser har det tyngsta ansvaret.
Det går att argumenteraför att försämringarna inleddes
redan 1996 med de grundläggande behoven. Här fokuserar jag dock på utvecklingen
från domen i dåvarande Regeringsrätten 2009.
Hur fördelas
ansvaret mellan de olika aktörerna som lett till en dysfunktionell LSS lag och
assistansreform? Här är min "topp fyra".
1) Den socialdemokratiska regeringen från 2014
2) Kommunerna med sin mäktiga intresseorganisation SKR (har genom åren bytt
namn flera gånger).
3) Alliansregeringen framförallt andra mandatperioden 2010-2014
4) Förvaltningsdomstolarna (inte minst HFD) och Försäkringskassan.
1 S- Mp regeringen
Enligt Regeringsformen 1 kap § 6 styr regeringen riket och den är därmed
ytterst ansvarig för att lagstiftning mm fungerar som det är tänkt. Enorma
försämringar skedde 2015-2017 ytterst dirigerat från finansdepartementet och
socialdepartementet. S regeringen kan aldrig prata bort sitt stora ansvar för
moraset.
De allvarligaste övertrampen är givetvis Magdalena Anderssons ökända utspel 2015 när utgifterna för oss och sjukskrivna ställdes mot flyktingar som flydde från hemska krig i Mellanöstern samt en intensiv ovärdig och obehaglig kampanj om fusk, kriminalitet och ”höga” kostnader. Detta var ett helt oacceptabelt uttalande av vår nuvarande statsminister. Kort därefter kom det lika ökända regleringsbrevet till FK om att notan skulle ner för personlig assistans och sjukpenning.
Den s.k. jobb vs bidragslinjen har haft en mycket negativ inverkan på
både
assistansen”. Jobb vs bidragslinjen” lanserades av alliansregeringen.
Socialdemokraterna protesterade vilt men väl tillbaka i regeringsställning
köpte de arbetslinjen i praktiken fullt ut. Faktum är att antalet personer som
nekades sjukpenning eller sjuk/aktivitetsersättning steg till rekordhöga
nivåer. Det är ingen tillfällighet att nedmonteringen av assistansreformen och
alla försämringar i sjuk och aktivitetsersättningen löpt parallellt med
varandra ända sedan 2008.
I nutid försöker regeringen lappa och laga men någon genuin ambition att
återskapa en fungerande lag lyser helt med sin från frånvaro. Detta visades
tydligt när S röstade emot utskottsinitiativet att göra ett tillägg till Lars Lööws
utredning om huvudmannaskapet.
2 Kommunerna
Kommunerna var motståndare till en rättighetslag redan på remisstadiet och
har varit mycket aktiva aktörer för att via domstolar urholka såväl
assistansreformen som övriga LSS insatser. Att ge kommunerna delansvar framstår
i efterhand som helt misslyckat. Kommunerna skulle tillämpa en rättighetslagstiftning
de var emot. Jag tycker inte det är en kontroversiell slutsats att kommunerna inte
klarar av att förvalta en rättighetslagstiftning som LSS – det blir för mycket
konkurrens om resurserna med alla andra åtagande kommunerna har.
Sant är att kommunerna fick snabbt ökade utgifter för personlig assistans
2015-2017 men lika sant är att
kommunerna via domstolarna försökte urholka intentionerna många år innan FK
fick sitt regleringsbrev. Det finns därmed mycket lite samband mellan regleringsbrevet
och kommunernas offensiv. Det finns ett antal domar som kommuner drivit som
urholkat även andra LSS insatser.
Håller vi oss till enbart assistansen drev kommunerna (Luleå, Piteå och
Simrishamn) 3 av de fyra prejudicerande domar som 2009-2017 drev assistansreformen
till gränsen till total kollaps. En av dessa domar (om egenvård 2012 som drevs
av Piteå) använde FK för att omsätta regleringsbrevets direktiv till verklighet
2016-2017.
Kommunerna har inte slutat driva
fall efter omprövningsstoppet 2017. Den s.k. sminkningsdomen från december 2019
(målnummer 1959-19)
drevs av Stockholms kommun. Tilläggas ska också kommunernas
intresseorganisation SKR-s hemställan till regeringen i början av pandemin som
regeringen tack och lov avslog. Hade regeringen sagt ja hade det inneburit en
mycket stor maktförskjutning till kommunernas fördel.
3 Alliansregeringen
Alliansregeringens ansvar handlar om att den drog igång debatten om fusk
och höga kostnader och introducerade ”jobb vs bidragslinjen”. Den lyfte inte ett
finger för att åtgärda den oerhört viktiga domen från dåvarande Regeringsrätten
2009 (målnummer 5321-07). Den dom som inskränkte definitionen av grundläggande
behov allmänt. Alla prejudicerande domar
som har fortsatt att urholka intentionerna bygger vidare på den domen.
2014 fick Sverige kritik från FN för att vi bröt mot
funktionsrättskonventionen. Jag minns ansvarig minister Maria Larssons försvar
som sannerligen inte imponerade. ”Hur kan vi bryta mot konventionen om vi
spenderar 27 miljarder kr på personlig assistans”? Det säger mycket om hur
regeringen såg på läget, trots att det började komma allt fler rapporter att
utvecklingen gick åt fel håll. När vi fick regeringsskifte 2014 hade redan
hundratals personer förlorat den statliga assistansersättningen.
Obs! Jag är tämligen övertygad att många, många fler förlorat
assistansersättningen redan 2014 utan de assistansjurister som många anordnare
har.
Jag vill också lägga till det något som ofta ”hamnar under radarn”. 2011 togs LASS lagen bort (Lagen om Assistansersättning). Själv är jag övertygad om att det har spelat en långt ifrån betydelselös roll i försämringarna. Hur det motiverades att stryka LASS minns jag inte. Däremot är det lätt och konstatera att efter att LASS skrotades och ersattes med Socialförsäkringsbalken kapitel 51 gick det snabbt utför.
4 Försäkringskassan
och förvaltningsdomstolarna
Många skulle säkert vilja placera FK högre upp. Jag tänker så här. FK och
domstolarna är myndigheter, underställda politiker och politiska beslut (åtminstone
enligt Regeringsformen). Kommunerna styrs också av politiker. De har ett ganska
långtgående självstyre. Det innebär att det högsta ansvaret alltid ligger på
politisk nivå, inte förvaltningsnivå.
Förvaltningsdomstolarna och Försäkringskassan har samverkat på ett mycket
negativt sett. Juristerna i domstolarna som har mycket dålig förståelse om vad
syftet med lagen verkligen är. I domarna framgår det gång på gång när man läser
domarna. Hemtjänsttänkandet lyser igenom mycket tydligt. PA är något vi får för
att överleva men inte mycket mer än så och definitivt inte ett verktyg för att
enligt LSS § 5-7 leva som andra, självständigt liv och goda levnadsvillkor. När
restriktiva domar som inte överensstämmer med lagens intentioner tillämpats av
Försäkringskassan satte FK i system att tillämpa domen så strängt som möjligt till stor del p g a signalpolitik från regeringen.
FK-s dåvarande generaldirektör Ann-Marie Begler var en synnerligen aktiv part i
regeringens kampanj efter regleringsbrevet.
När vi går till valurnorna är synen på assistansreformen mellan de olika
partierna– lite förenklat så här
De två största partierna S och M saknar ambitioner att återupprätta intentionerna.
· De mindre partierna är mycket mer positiva.
Den första
punkten är mycket problematisk för så länge S och M inte byter ståndpunkt
sätter de i praktiken stopp för förbättringar som verkligen gör skillnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar