I våras beslutade regeringen att den proposition som ska ligga till grund när förbättringarna från utredningen Stärkt personlig assistans till barn och personer med utåtagerande beteende/risk för att skada sig själv och andra skulle delas upp i två propositioner istället för en. Nu är proposition två klar som handlar om rätt till assistans för egenvård.
Viktiga punkter:
* Det nya grundläggande behovet ska
beviljas för t.ex. akut hjälp med hantering av medicinteknisk utrustning eller
tillsyn vid risk för grav epilepsi. Det ska vara assistansgrundande i sin
helhet och utan avdrag för
föräldraansvar.
* Dagens egenvårdsförskrifter ersätts av
en egenvårdslag.
* Införande av en bestämmelse i Hälso och
sjukvårdslagen om att ta särskild hänsyn när vård ges till personer med stora
och varaktiga funktionsnedsättningar.
Hur stora resurser avsätter regeringen
till detta? Jag har kikat i propositionen och på sidan 55 framgår följande:
"Del 1" i Stärkt personlig assistans som handlade om stärkt rätt
för assistans till barn och tillsyn vid risk att skada sig själv och andra
beräknas kosta 3,3 miljarder kr Totalt sett satsar därmed regeringen ungefär
3,65 miljarder kr på reformen Stärkt personlig assistans.
Det är en avsevärd summa men med risk för att ni är trötta på upprepningar:
Det här är ett bra steg i rätt
riktning men inte alls tillräckligt för att få en assistansreform som fungerar
enligt intentionerna. Anledningen är som bekant att ändringarna inte
åtgärdar det helt fundamentala problemet med de uppdelade behovsbedömningarna.
Så länge inte de bedöms som en helhet har vi inte en fungerande lag. Till det
kommer den år efter år usla höjningen av timschablonen vilket sakta men säkert
underminerar våra möjligheter att såväl anställa ny personal och behålla den befintliga.
Poängteras ska också att även om 2000 personer får tillbaka statlig
assistansersättning kommer ändå antalet personer beviljade assistans vara färre
än när antalet var som högst – hösten 2015. Lena Hallengren talar om den
största reformen sedan assistansreformen blev verklighet. Det är inte sant –
det absolut viktigaste som hänt i positiv riktning skedde 2001 när 65
årsgränsen för att få behålla statlig assistansersättning togs bort.
Så har vi sorgebarnet behovsbedömningar. Regeringen har visat mycket svalt intresse att göra något åt det. Regeringens inställning var, ihop med Moderaterna bedrövlig när den röstade emot Pia Steenslands förslag på tilläggsdirektiv till utredningen om statligt huvudmannaskap. I samband med att propositionen blev offentlig intervjuades Lena Hallengren av Heja Olika (Funktionsrätt Sveriges ordförande Elisabet Wallenius deltog också) och jag var tja – milt uttryckt inte imponerad av det socialministern hade att säga.
Det blev många frågor om behovsbedömningar och funkisrörelsens bestämda åsikter att de måste ändras. Lena Hallengren stängde inte dörren definitivt men att det är en icke prioriterad fråga framgick mycket tydligt. Socialministern listade en rad ”problem” som måste diskuteras och åtgärdas” som kostnad – hur många kommer att beröras? Hon förnekade visserligen att det bara handlar om pengar men slog samtidigt fast att ingen person är seriös om att ändra behovsbedömningarna utan att ta nämnda ”problem” i beaktning.
Om det är någon som är oseriös i det här sammanhanget så är det Lena Hallengren själv som hävdar att det via lagens förarbeten finns stöd för integritsnära bedömningar eftersom behoven är just – intigretetsnära. Bengt Westerberg har vid åtskilliga tillfällen sagt att det inte alls var tanken. Och det känner givetvis Lena Hallengren till.
Kan också upplysa Lena Hallengren om att bland de personer som idag har statlig assistansersättning uppgår antalet beviljade timmar i mars 2022 till 18,8 timmar/dygn. Eftersom en jourtimme/väntetidstimme motsvarar 0,25 ”vanliga” timmar så ligger genomsnittet i princip på dygnet runt assistans. Antalet beviljade timmar/person kommer därför inte att öka mer än högst marginellt om hela hjälpbehovet bedöms. Sen är det bara att räkna på hur många som förlorat statlig assistansersättning så har vi en ungefärlig nota på hur mycket pengar regeringen måste skjuta till. Ingen raketforskning precis…
Källa: Assistanskoll.se
* Kanske finns det ändå en öppning vad gäller behovsbedömningarna. Lars Lööw som utreder huvudmannaskapet har intervjuats av både Heja Olika och Assistanskoll och där var beskeden oväntat positiva. Utan tilläggsdirektivet håller Lars Lööw ändå på att titta på hur behovsbedömningarna ska se ut efter att assistansreformen får staten som ensam huvudman. Fortfarande är beskedet att kommunalisering inte är aktuell:
Ja vi avser inte att lägga ett skarpt förslag på
ett alternativ till statligt huvudmannaskap. Av bl.a. resursskäl kommer vi att
fokusera på huvuduppgiften om hur ett statligt huvudmannaskap skulle kunna se
ut.
Angående
framtida behovsbedömningar säger Lars Lööw bland annat följande och beskriver
en modell som åtminstone har stora likheter med det vi kräver och regeringen
säger nej till:
En utgångspunkt för
denna modell är att personen måste ha behov av regelbundet stöd i något av de grundläggande behoven, men att
det sedan görs en helhetsbedömning.
Om denna modell blir verklighet
skulle det därmed räcka med att vi har behov av regelbundet stöd kopplat till
de grundläggande behoven för att dessa ska bedömas i sin helhet. Det skulle
vara en mycket stor förbättring jämfört med dagens system. Kommer det ett sådant
förslag måste vi ändå vara uppmärksamma på möjliga kryphål och i så fall
kritisera dem. Vi kan aldrig och ska aldrig acceptera dagens system! Vi måste dock
vara medvetna att vare sig Regeringen eller Moderaterna välkomnar en så pass
stor förändring till vår fördel. Ingenting tyder på det i nuläget.
Kanske finns det ändå en öppning vad gäller behovsbedömningarna. Lars Lööw
som utreder huvudmannaskapet har intervjuats av både Heja Olika och
Assistanskoll och där var beskeden oväntat positiva. Utan tilläggsdirektivet
håller Lars Lööw ändå på att titta på hur behovsbedömningarna ska se ut efter
att assistansreformen får staten som ensam huvudman. Fortfarande är beskedet
att kommunalisering inte är aktuell:
Ja vi avser inte att lägga ett skarpt förslag på
ett alternativ till statligt huvudmannaskap. Av bl.a. resursskäl kommer vi att
fokusera på huvuduppgiften om hur ett statligt huvudmannaskap skulle kunna se
ut.
Angående
framtida behovsbedömningar säger Lars Lööw bland annat följande och beskriver
en modell som åtminstone har stora likheter med det vi kräver och regeringen
säger nej till:
Utredningen lutar mot
ett annat alternativ för bedömning av rätten till assistans. Ett alternativ som
påminner om riksdagens tillkännagivande
En utgångspunkt för
denna modell är att personen måste ha behov av regelbundet stöd i något av de grundläggande behoven, men att
det sedan görs en helhetsbedömning.
Är det så att
Lars Lööw som har ett förflutet i Funktionsrättsrörelsen
faktiskt inser att behovsbedömningarna måste göras om – om inte ett
förstatligande ska resultera i katastrof för tusentals personer om behovsbedömningarna
återupptas.
Om denna modell blir verklighet
skulle det därmed räcka med att vi har behov av regelbundet stöd kopplat till
de grundläggande behoven för att dessa ska bedömas i sin helhet. Det skulle
vara en mycket stor förbättring jämfört med dagens system. Kommer det ett sådant
förslag måste vi ändå vara uppmärksamma på möjliga kryphål och i så fall
kritisera dem. Vi kan aldrig och ska aldrig acceptera dagens system! Vi måste dock
vara medvetna att vare sig Regeringen eller Moderaterna välkomnar en så pass
stor förändring till vår fördel. Ingenting tyder på det i nuläget.
Står fast vid att grundläggande behov ska bort helt och hållet men det Lars Lööw skissar på skulle i alla vall vara bra bit på vägen till att börja med.
Heja Olika intervjuar Lars Lööw
Assistanskoll intervjuar Lars Lööw
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar