Att Sverige i såväl lagtext som retoriken har höga ambitioner när det gäller mänskliga rättigheter allmänt och välfärdsstatens vilja att utjämna orättvisor är glasklart. Men i praktiken blir det allt större skillnad från det vårt land säger sig stå för och hur politiken i praktiken ser ut. För några veckor sedan granskade jag i två blogginlägg Socialdemokraternas och Moderaternas partiprogram inom funktionsrättsområdet. Även om mina slutsatser inte på något sätt var oväntat är det ändå sorgligt och läsa och höra hur stora skillnaderna är i S och M-s partiprogram men uttalade ambitioner/målsättning och hur det ser ut i verkligheten.
Detta gäller även verkligheten på lokal och regional
nivå. För någon vecka sedan anordnade Funktionsrätt Jönköpings län en debatt
där samtliga partier i kommunfullmäktige deltog. Det var ”startskottet” på vår
valkampanj för att sätta press på politikerna att förverkliga de krav vi har.
Tre områden diskuterades – tillgänglighet, digitalt utanförskap och ensamhet.
Och skulle vi enbart gå på vad politikerna hade att säga lätt det jättebra. Vi
som deltog var alla nöjda med beskeden vi fick. Ja, skulle de agera som de
säger sig vilja göra skulle vi inte behöva oroa oss för om Socialdemokrater
eller borgerliga partier styr kommunen och Regionen.
Men som vanligt är det även i mina hemtrakter stora
skillnader med vad som sägs och hur det faktiskt ser ut i verkligheten. LSS är
ett typexempel. Jönköpings kommun blev ju 2018 utsedd till bästa LSS kommun,
fyra år senare läser vi hur allt fler personer förlorar kommunal
assistansersättning och tvingas mot sin vilja in på gruppboende. På
tillgänglighetsområdet fick vi för några år sedan pris för
tillgänglighetsarbete. Samtidigt är den fysiska tillgängligheten i härliga
sommarstaden Grännas centrala delar riktigt usel.
Här ska ändå sägas att utan expertkunskaper på området
har jag svårt att se hur stora, strukturella förbättringar ska kunna göras utan att från
grunden bygga om hela centrum i Gränna. Vissa delar skulle dock kunna åtgärdas lätt, t.ex asfaltera en extremt otillgånglig parkeringsplats i centrum. Områdena nere vid Hamnen, Andrémuseet
och natursköna Grännaberget funkar bra, i synnerhet museet över Grännas store
”son” polarforskaren Samuel August Andrée som 1897 försökte nå Nordpolen med
luftballong men omkom.
Ska vi ”nöja oss med ”vackra ord från politikerna?
Svaret är givetvis nej och det gäller såväl nationell som lokal och regional
nivå. Ska inte gå in på detaljer men i Funktionsrätt Jönköpings län funderar vi
som bäst på hur vi under kommande mandatperiod på bästa sätt ska kunna följa
upp politikernas vackra ord och hur den faktiska politiken kommer att se ut.
Försäkringskassan, ja denna jättemyndighet som vi alla är livrädda för. För mig gäller samma sak som när stoppet på tvåårsomprövningen infördes. Jag är jätterädd för myndigheten och skulle aldrig komma på tanken att kontakta dem även om hälsotillståndet börjar försämras. Och rädslan gäller inte bara assistansen utan även den ekonomiska tryggheten – man känner att myndigheten hela tiden är på jakt efter den och liksom tusentals och åter tusentals personer är jag rädd varje gång jag får ett brev från den – vad tänker de försämra nu?
Formellt sett är de ju omprövningsstopp så länge det
inte finns ”särskilt ändrade förhållandena. Begreppet är inskrivet i Socialförsäkringsbalken
kapitel 51. Jag såg direkt att här fanns ett kryphål (som av orsaker jag har
svårt att förstår tog många i funkisrörelsen alltför lätt på detta uppenbara
kryphål). Och som ”vanligt” fick jag rätt. Allt fler rapporter kommer om hur FK
på olika sätt tänjer och bänder på begreppet för att kunna göra omprövningar.
Utåt sett vill ”FK och därmed svenska staten ”bara ha klarhet” i vad som är ”särskilt
ändrade förhållandena. I praktiken pågår en alltmer hänsynslös jakt på att ”runda
särskilt ändrade förhållanden” för att göra omprövningar, Rättsosäkerheten blir
allt större. Heja Olika formulerade det hå här i en artikel för några dagar sedan:
Försäkringskassan kan dessutom, när man
upptäckt något man bedömer som felaktigt, gå tio år tillbaka i tiden, vilket
kan medföra stora återkrav.
Vidare är det svårt att veta vad som
räknas som ändrade förhållanden. Vad är felaktigt redovisad tid? Var går
gränsen för att medicinska besvär ska anses vara felaktigt beskrivna? Här finns
många tveksamheter.
Vi kan bara inte ha det så här. Vi har ett jättelikt systemfel när vi är
livrädda för en myndighet som ska hjälpa oss. Och det är ett enormt demokratiskt
problem att FK gång på gång inte visar minsta vilja till att följa lagens
intentioner. Politiker som missköter sig har vi möjlighet att rösta bort men
mot FK-s byråkrati har vi ingenting att säga om. Vi har inte via val tillsatt
ansvariga personer och vi har ingen möjlighet att rösta bort dem heller.
Problemet är politiskt eftersom FK ytterst styrs från regeringen och
återigen ser vi hur stor skillnaden är mellan partiprogram och den politik som
förs mot oss. Hade Magdalena respektive Ulf verkligen brytt sig om lagen hade
de givetvis agerat mot myndigheten eller i Ulf Kristerssons fall i alla fall
uttalat sig men såväl Magdalena Andersson som Ulf Kristersson tiger som muren
vilket inte jag kan tolka på annat sätt än att de två statsministerkandidaterna
är helt ointresserade/likgiltiga.
Ok just nu har de händerna fulla
med såväl kriget i Ukraina som Nato ansökningar men vad har Lena Hallengren och
Moderaternas talesperson Camilla Waltersson- Grönvall något att säga? Det enda
jag hört från Lena Hallengren är att återupptagna tvåårsomprövningar inte är
aktuella samt i en intervju nyligen presenterat en rad ”olika problem” för att
göra om behovsbedömningarna – underförstått, det skulle kosta för mycket…
Anm.: Vad Magdalena Andersson sa om oss 2015 minns vi alla. Så vitt jag
minns har jag aldrig hört Ulf Kristersson säga något om personlig assistans
överhuvudtaget.
Camilla Waltersson- Grönwall har visserligen pratat en del om
rättsosäkerhet och rättshjälp vilket är en god intention men det hjälper inte
mycket när det saknas intresse att göra om behovsbedömningarna. Och ointresset
för F.K-s nya ”offensiv” är – mycket stort.
Det finns uppenbart en aktiv styrning, man får väl tro
Försäkringskassan när de säger att de följer politiska riktlinjer, de kommer ju
någonstans ifrån. Vi såg väl en glimt av detta när.
När det gäller LSS så har riksdagen och regeringen lämnat
över ansvaret för rättsutvecklingen på området. Om HFD tolkar förarbetena på
det sätt som domstolen har gjort är det lagstiftarens ansvar att korrigera
detta genom att tydligt i förarbeten och politiska beslut markera att
lagstiftningens mål ska gälla.
Annika
Strandhäll försade sig i regleringsbrevet från 2016 om att bryta utvecklingen
av assistanstimmarna. På samma sätt vore det intressant om någon kunde se på
varför HFD är så intresserade av att skydda statsbudgeten från kostnader för
personlig assistans, det är inte deras roll.
Andreas Pettersson, juris doktor i en intervju för Assistanskoll
Bild: En oerhört dåligt anpassad parkeringsplats i Gränna för personer som behöver rullstol eller rullator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar