Många trodde att vi skulle vara skyddade från omprövningar när tvåårsstoppet på omprövningar av statlig assistansersättning infördes 2017. 2018 skrevs detta in i socialförsäkringsbalken kapitel 51 men med ett viktigt undantag/kryphål – omprövningar ska göras vid ”väsentligt ändrade förhållande”. Kryphålet var uppenbart men de flesta verkar inte ha varit bekymrade eller tänkt på det.
Fyra år senare kommer allt
fler rapporter om att Försäkringskassan begär återbetalningar av utbetald
assistansersättning eller att omprövningar görs utan att det vad det verkar
skett några uppenbara ändringar i assistansbehovet som motiverar en omprövning
(omprövningar vid stora ändringar har alltid gjorts och är givetvis
motiverade). Varför ser vi den här utvecklingen just nu och varför kommer det
förslag som skulle innebära kraftigt ökade möjligheter för
Försäkringskassan/staten att kontrollera våra liv.
Det är ingen hemlighet att FK
ser omprövningsstoppet som ett ”problem” och gärna vill återuppta dem.
Officiellt för att ”säkerställa kvaliteten” och få en rättslig definition av
vad som är ett ”väsentligt ändrade förhållande”. I praktiken handlar det
givetvis om att hålla nere utgifterna som att jaga kriminella. I går
publicerade Heja Olika en lång artikel som sammanfattar hur staten via
Försäkringskassan och domstolar jobbat mot assistansreformen ända sedan FK 2007
introducerade begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”.
Enligt assistansjurister finns ingen oklarhet i vad
som är ett väsentligt ändrat förhållande. Innebörden är att tröskeln för
återupptagna omprövningar ska vara mycket hög.
Innan vi går vidare kan vi
sammanfatta varför assistansreformen urholkats så mycket att vi alla är
jätteskraja för Försäkringskassan. Jag ser följande huvudorsaker:
· Vår frihetsreform
har alltid varit ifrågasatt och inte haft samma stöd som t.ex. sjuk och föräldraförsäkringarna
eller nästan gratis sjukvård åt alla.
·
Signalpolitik från
såväl politiker och kritiker att den ”kostar för mycket”…
· Restriktiva
prejudicerande domar som Försäkringskassan och kommunerna tillämpar så strängt som möjligt.
· Riktigt usel förståelse
hos juristerna i förvaltningsrätten vad syftet med reformen verkligen är. Något
som också gått över de andra LSS insatserna.
· Rapporter om fusk
och kriminalitet givetvis också in. Har som jag ser det har det fungerat som
”raketbränsle” för de som av olika anledningar tycker att vi kostar för mycket
och har ”det för bra”. Återigen jag förnekar inte att det finns mycket grova
avarter i assistansbranschen och de ska givetvis bort. Pratar gärna med våra
politiker om lösningar på problemet.
· Vad gäller det som nu sker nu med återkrav mm har staten har p.g.a. kriget i Ukraina, skenande
höjningar av elpriser, drivmedel mm fått stora extra utgifter. Vi blir alltid attackerade
i sådana lägen. Det är ingen tillfällighet att de två s.k. statsbärande partierna
i praktiken är överens om att inte återupprätta frihetsreformens verkliga
intentioner.
Den enskilt största anledningen till raset är det ökända
regleringsbrevet från 2016, förfallet accelererade
snabbt efter det. Därefter lägger jag till mantrat om ”jobb vs
bidragslinjen”. Infört av alliansregeringen, hårt kritiserat av S men som i
princip köpte det väl i regeringsställning, ja t.om skärpte den. De stora
försämringarna löper från slutet av 00-talet parallellt med försämringarna i
sjukersättningen – sambandet är mycket tydligt. Vad är det vi och långtidssjuka
har gemensamt. Ja, vi behöver stöd från samhället för uppehället av orsaker vi
inte rår över.
Med bakgrund av allt detta är
det inte det minsta överraskande att det kommer nya drastiska idéer om såväl
oacceptabel övervakning som hårdare återkrav och att FK vill ”få klarhet i vad
som är ”väsentligt ändrade förhållanden”.
Enligt Socialförsäkringsbalken
kapitel 51 ska bara den aktuella förändringen omprövas vid ”väsentligt ändrade
förhållanden” men så blev det, föga
överraskande inte. Återupptagna omprövningar betyder av de rapporter vi får
att hela behovet omprövas och då är det kört för många eftersom hela hjälp/ stödbehovet
inte bedöms.
En vanlig orsak till återkrav
tycks vara att assistansanvändaren ”inte använder assistansen enligt de
beskrivningar som finns i assistansbeslutet”. Såvida det faktiskt inte skett
stora förändringar (vilket är ovanligt) är denna syn på vad som är personlig
assistans helt oförenligt med definitionerna av personlig assistans enligt FN.
Människor lever inte våra liv efter en strikt mall som ska följas till punkt
och pricka. Att det gäller även oss är Funktionsrättskonventionens artikel 19
mycket tydlig med. Kan aldrig påpekas för många gånger – även konstruktionen
dagens behov och omprövningar har inget gemensamt med Funktionsrättskonventionens
artikel 19.
Skulle som sagt aldrig våga
kontakta FK om eventuellt ökat behov av personlig assistans. Jag är jätterädd
för myndigheten. Det är givetvis inte sunt precis och tyvärr ett symptom på ett
enormt systemfel – att vi som berörs är så rädda för en myndighet som är tänkt
att hjälpa oss.
Bild: Tompa med min permobil en solig sommardag i Eksjö.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar