FN-s funktionsrättskonvention är tydlig i den allmänna kommentaren till artikel 19. Fattigdom är oförenligt med ett självbestämt liv och staten har en skyldighet att bekämpa fattigdomen. Ändå är situationen den i dagens Sverige att allt färre personer med helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga beviljas sjukersättning (heter aktivitetsersättning fram tills 30 års ålder) och drabbar även givetvis många som inte har personlig assistans. Summan är nästan förnedrande låg (under 8000 kr/netto vid 100 % ersättning) men är ända livlinan för många om de inte ska tvingas söka försörjningsstöd hos kommunen.
Denna livlina förlorar nu allt fler. Hur stort är
problemet idag? Mycket stort säger jag. Jag har kikat på lite statistik som
kommer från FK vad gäller sjukersättning. Den har visserligen något år på
nacken men situationen har troligen förvärrats ytterligare sedan vintern 2019 och
då var läget t.ex. följande:
·
I december 2018 hade 261 000 personer sjukersättning
·
Siffran väntas minska till 203 000
personer år 2022
Antalet personer med nybeviljad sjukersättning sjunker också
snabbt, trots att Sveriges befolkning ökar och var nere på 8000 personer 2018.
”Normal nivå” med nybeviljade ansågs vid samma tidpunkt vara ca 18000
personer/år.
Drastisk minskning av antalet personer med sjukersättning
Det framgår med all tydlighet att
läget försämras i snabb takt. Hur är läget då för aktivitetsersättningen? RBU-s
ordförande Maria Persdotter intervjuades igår i Heja Olika och beskriver en
situation som måste betraktas som akut. Perioden 2016-2019 minskade antalet personer
beviljade insatser från 32 000 till 24000. Den dagsaktuella siffran är
antagligen ännu lägre.
Hur har det då kunnat bli så här utan
ändrade regelverk? Funktionshinderpolitik har skrivit en artikel som utförligt
beskriver när de stora besparingarna inleddes. Här framgår tydligt att
försämringarna inleddes efter regleringsbrevet till FK 2015, samma ökända regleringsbrev som har drabbat assistansen så hårt.
Samma regleringsbrev som tillkom någon månad efter att Magdalena Andersson
tydligt påpekat att assistansersättningen och sjukpenning var prioriterade
besparingsposter när staten fick stora oväntade utgifter när ett stort antal
människor sökte skydd i Sverige från krigen i Mellanöstern.
Även här är det (oavsett vilka koder
som än används) mycket tydligt att staten har ett uttalat mål att sänka
utgifterna för personer med i regel mycket små ekonomiska resurser som i många
fall blir tvingade att söka försörjningsstöd hos hemkommunen och/eller lämna
över en del av försörjningsstödet till anhöriga om de har möjligheten. FK i sin
tur tar (som vanligt…) direktiven på största allvar. Robin Hood hade gråtit i
Sherwoodskogen.
DHR - sjuka ska inte tvingas in i fattigdom
* Vid sidan av nedmonteringen av den personliga assistansen, övriga LSS insatser och sjuk och aktivitetsersättningen pågår även bakom rapporterna om fusk och kriminalitet i välfärdssystemen en nedmontering av rätten till bästa möjliga hjälpmedel. För personer med olika typer av funktionsvariationer, är olika hjälpmedel absolut nödvändiga för att livet ska fungera och möjliggöra Full Delaktighet i samhället. Allt fler regioner inför tyvärr anno 2021 allt mer avgifter på olika hjälpmedel. Detta slår oerhört hårt mot personer som ofta har mycket små ekonomiska resurser. Detta är helt oacceptabelt och uppenbara brott mot Funktionsrättskonventionen.
– Vad händer den med lägsta garantipensionen som inte kan betala? Tar de tillbaka rullstolen då?
Försämringarna slår på flera sätt.
· Tillgången till bästa hjälpmedel blir
allt mer en klassfråga, där de sämst ställda i vanlig ordning hårdast.
· Många av de berörda personerna har eller
håller dessutom på att få en redan dålig ekonomi raserad p.g.a. offensiven mot
aktivitets och sjukersättningen. Resultatet blir ännu sämre tillgång till
hjälpmedel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar