Under hela våren har i stort sett allting i
nyhetsrapporteringen handlat om pandemin och alla följder vilket givetvis i
högsta grad även berört assistansanvändarna. Omdömena av Anders Tegnells &
Co arbete hos allmänheten pendlar mellan allt från idoldyrkan till mordhot. Även
på ledare sidorna variera omdömet starkt.
Själv hade jag, bortsett från avsaknaden av
information inte så mycket synpunkter på Folkhälsomyndighetens (fortsättningsvis FHM) och
regeringens arbete då mina kunskaper i ämnet smittspridning är milt uttryckt
bristfälliga. Nu har det gått ett antal månader och nu finns det mer grund att tycka
till än vad fallet var i mars och det ska resten av blogginlägget handla om.
Jag trodde och tror fortfarande att en total
nedstängning av samhället inte är en bra metod, inte på sikt i alla fall med stor
risk för depressioner, självmord mm. likväl har det begåtts allvarliga missbedömningar
och beslut. Regeringen är för passiv och litar blint på FHM som de facto styrt
nästan allt statsapparaten gör. Har funderat att maila en kritisk statsvetare
som Bo Rothstein om det alls är förenligt med Regeringsformen att delegera ner
så mycket makt till inte folkvalda
tjänstemän.
Visst, FHM måste givetvis ha en viktig rådgivande
funktion vad gäller skyddsåtgärder men i
slutändan måste det vara regeringen som fattar besluten. Varje gång en ny
restriktion införts har Stefan Lövén inlett – ”på begären av Folkhälsomyndigheten”
kommer regeringen att… Alltså – regeringen verkställer bara något som någon
annan redan fattat beslut om.
Vid alla naturkatastrofer drabbas personer och grupper
med små resurser hårdast och Covid-19 är inget undantag. Det stod snabbt klart
att det fanns en stor överrepresentation av smittade i Sverige i trångbodda
bostadsområden i förorterna med hög arbetslöshet och andra sociala problem –
ett förutsägbart mönster som återkommer i land efter land. Jag trodde inte och
tror fortfarande inte att en total nedstängning varit bra men utan tvekan är
det så att Sveriges liberala – ta ditt eget ansvar utan tvång strategi gynnar
resursstarka grupper. Det kan tyckas sympatiskt att staten inte tvingar in
medborgarna i bostäderna men det betyder också att det alltid kommer finnas
personer som struntar i rekommendationerna. Lättast att göra det har hen om
ekonomin redan är bra.
Nöjeslivet har i stor utsträckning fortsatt som
vanligt med gott om personer på krogarna, något som definitivt inte gynnar
låginkomsttagare som därmed får göra mycket mer uppoffringar även om hen inte
tillhör en högriskgrupp. Detta är ett konstaterande väl medveten om att en
pandemi med automatik tummar på en del demokratiska principer.
Gång på gång har FHM påpekat att prioritet ett var att
skydda högriskgrupper – där återfinns förutom + 70 gruppen även personer med
både fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar. Information hur vi
funkisar ska skyddas, inklusive trångbodda bostadsområden har varit minst sagt
bristfälligt vilket gör att betyget på
informationen inte kan bli annat än underkänd. Social distansering. Lätt
att förstå i praktiken men omöjligt och tillämpa om hen är beroende av hjälp, uppenbart får inte Anders Tegnell, Johan Giesecke, Anders Wallensten m.fl. hur våra liv fungerar. Att så få
assistansanvändare smittats med Covid-19 är sannerligen inte FHM-s förtjänst…
Detta leder oss vidare till det stora, stora
misslyckandet med alla dödsoffer på äldreboendena och hemtjänsten. Eftersom FHM
gång på gång påpekade hur viktigt det var att smittan inte letade sig in i
äldreboende innebär detta, oavsett
övrigt utfall att den svenska strategin är ett jättefiasko. Varför har då så
många avlidit i äldreboende? Jag tror det finns två huvudorsaker.
Stora
besparingar
Under lång tid har det genomförts mycket stora
besparingar i äldreomsorgen med dålig personaltäthet, stor omsättning på
personal, dåliga arbetsvillkor mm. Allt detta ökar smittrisken rejält. Inte nog
med det – det finns ingenting som tyder
på att det ens funnits tillstymmelse till nationell strategi hur FHM-s ambition
att skydda äldreboende skulle förverkligas. Detta är en jätteskandal som
regeringen är ytterst ansvarig för. Enligt regeringsformen styr regeringen
riket – punkt Det är därför regeringens skyldighet att säkerställa att det
finns nationella planer hur det ska förverkligas, vilket borde vara MSB-s och Socialstyrelsens
uppgifter. Det är i bästa fall naivt och
tro att 290 kommuner fixar detta själva.
Besparingarna har också lett till att vi monterat ner
nästan alla fältsjukhus, beredskapslager mm. Ansvaret för detta delas av alla
regeringar som styrt Sverige senaste 30 åren samt alla riksdagspolitiker som
inte motsatt sig besparingarna vilket gjort det mycket svårare att få fram
skyddsutrustning mm till äldreboendena och hemtjänsten, att det saknats
mediciner i apoteken mm
Ett
alltför decentraliserat myndighetsansvar
Kommunerna och Regionernas starka självstyre och
fristående myndigheter gör att den svenska statsapparaten har qasi federala
inslag. Mycket av ansvaret har legat på kommunal och regional nivå – jag menar bestämt att den modellen lämpar
sig mycket illa för att hantera en nationell kris.
· Kommunerna
har själva inte förutsättningarna att säkra skyddet på äldreboendena
· Otydlig
ansvarsfördelning vilket bland annat visar sig i svårigheterna att få fram
skyddsutrustning och bråket om vem som ska ansvara för prov testerna.
· Att
regionerna separat har ansvar att skaffa fram skyddsutrustning mm. Det måste
bara vara statens uppgift om det ska fungera.
Finns det då ingenting som fungerat förutom den låga
smittspridningen hos assistansanvändare? På
golvet har givetvis vårdpersonalen gjort ett hästjobb där många säkert riskerar
sjukskrivning p.g.a. utbrändhet. Visst kom det högst tveksamma rekommendationer
från Socialstyrelsen som har skapat stor oro. Jag står dock fast vid att de
inte var skrivna speciellt med udden riktad mot oss utan alla med behov av
intensivvård som inte har Covid-19. Regionerna har ändå lyckats skaka fram ett
stort antal IVO platser utöver den normala kapaciteten.
Det är en utopi om någon trodde att vi skulle klara av
den här pandemin utan dödsoffer men vi borde verkligen kunna prestera mycket
bättre än vad som är fallet. Vi har hittills fler döda än Kina… Sen kan alla
som försvarar allting Tegnells och hans kollegor gör vända och vrida på
statistiken hur mycket de vill. Faktum kvarstår, långt över 4000 personer har hittills
avlidit. Även Tegnell medger att vi misslyckats att skydda äldreboende.
Som lekman, vad borde gjorts i stället? Tre av de
länder som klarat sig bäst och som inte är diktaturer finns Island, Sydkorea
och Nya Zeeland. Vad har de gemensamt? Jo, de började i ett tidigt skede masstesta
landets invånare. När jag skriver detta har Nya Zeeland (5 miljoner invånare)
har endast 22 bekräftade dödsfall, extremt tättbefolkade Sydkorea med över 50
miljoner invånare 273 bekräftat döda…
Statistatistik John Hopkins universitetet
* Vad gäller den omtalade andra vågen till hösten får vi hoppas att den aldrig kommer men det är nog att hoppas på för mycket, det är jag medveten om.
Stefan Löven har nu gått med på att starta en
kommission som ska granska hur samhället klarat av att hantera pandemin. Tyvärr
kommer det nog att visa att förberedelserna var usla med ett allt för otydligt
ledarskap och spretig ansvarsfördelning. Fast i vanlig svensk ordning kommer
väl ingen att hållas för ansvarig…
När vi väl är igenom pandemin hoppas jag att vi får
ett ändrat och mjukare samhällsklimat med mer betoning på välfärdsfrågor än
skattesänkningar fast då gäller det att statsskulden inte skenar iväg.
En fundering: Johan Giesecke som tidigare haft Anders
Tegnells jobb som statsepidemiolog (han anställde även Tegnell) har synts mycket
i TV och tidningar och står helt bakom FHM-s strategi. Nu har de ju visat sig
att han som pensionär extraknäcker åt både WHO och FHM som rådgivare och får
dessutom mycket bra betalt. Jag misstänker allt mer att den som verkligen
håller i trådarna och bestämmer färdriktningen är Giesecke och inte Tegnell med
sina medhjälpare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar