Budgeten för 2026 blev en riktig kalldusch för alla assistansberättigade. Återigen höjs schablonersättningen med endast 1,5 % och indexerad höjning av schablonersättningen skjuts på framtiden. Granskar vi budgeten framgår mycket tydligt att regeringen medvetet har prioriterat andra saker än personlig assistans.
I
drygt ett decennium har assistansreformen kontinuerligt underfinansierats genom
otillräcklig höjning av schablonen vilket lett till dolda besparingar som ackumulerat till tiotals miljarder kr sedan
2014. Gigantiska belopp utöver de besparingar som skett genom att flera tusen
personer fått sin personliga assistans
indragen sedan 2015.
Efter
så många besvikelser senaste decenniet är jag tyvärr inte särskilt överraskad.
Jag trodde visserligen länge att sannolikheten för indexering 2026 var stor -
besked fanns ju ändå att det var på gång. Att det verkligen blir ett beslut om
en indexering blev jag själv alltmer tveksam till de sista två-tre veckorna
innan budgeten presenterades. Anledningen var bristen på signaler från
regeringen. När jag frågade både IfA och STIL om de visste något blev svaret -
att vi saknar helt besked från regeringen. Därmed började varningslampan lysa
illrött för mig.
Att
det skulle bli så uselt som 1,5 % i höjning var emellertid ännu värre än jag
befarade. Det är ett oerhört hårt slag mot assistansberättigade, anordnare och
givetvis även våra personliga assistenter. Budskapet till yrkesgruppen
personliga assistenter är – jobbet att möjliggöra ett självständigt liv åt
personer med stora funktionsnedsättningar är inget viktigt jobb.
Finansministern kommer för
lindrigt undan
Enligt
Regeringsformen fattar regeringen beslut kollektivt. I praktiken har
finansdepartementet ett avgörande inflytande för hur regeringen väljer att
spendera våra gemensamma pengar. Formellt ansvarar socialtjänstminister
Camilla Waltersson Grönvall får våra frågor. De facto har
finansministern den verkliga makten över assistansreformen. Min
personliga uppfattning är att finansminister Elisabeth Svantesson kommer för
lindrigt undan från vår sida. Ändå sedan assistansreformen tillkomst till nutid
löper en röd tråd – olika finansministrar på båda sidor blockgränsen tycker
frihetsreformen ”kostar för mycket”…
Vill
också lyfta fram en person till som inte nämns överhuvudtaget. Sveriges
statsminister Ulf Kristersson. Han är som regeringschef högre i rang än
Elisabeth Svantesson och ytterst ansvarig för hela regeringens politik.
Tyvärr har vi inte haft någon statsminister, oavsett färg som är genuint
intresserad av våra frågor och resultatet är givet - finansministern får även i
regering Kristersson hantera assistansreformen lika vårdslöst som ostört.
Liberalerna
och Kristdemokraterna är medlemmar i regeringen och förtjänar också mycket
kritik. Utåt sett är det utan tvekan regeringens mest engagerade partier för
personlig assistans. Tyvärr är det bara och konstatera att de som
regeringsmedlemmar också accepterar en fortsatt försämring – de gör det
eftersom de står bakom en budget som är direkt fientlig mot assistansreformen.
Vad lägger regeringen pengarna på i stället?
Inför
budgetpresentationen meddelade Elisabeth Svantesson att regeringen hade ca 80
miljarder kr i s.k. reformutrymme – pengar som regeringen kan spendera ”extra”
på olika saker. 80 miljarder kr är väldigt mycket pengar att fördela så vad har pengarna gått till i stället? Granskar vi
olika utgiftsposter sticker några saker ut:
·
Nytt
jobbskatteavdrag – 21,4 miljarder kr
·
Andra
skattesänkningar på inkomst och ägande, bland annat avskaffad fordonsskatt på
husvagnar – totalt 9,5 miljarder kr
·
Sänkt
matmoms – 15,95 miljarder kr
Källa: Göteborgsposten, genomgång av budgeten
Offensiva
satsningar som går direkt till välfärden är det ganska magert jämfört med
skattesänkningar. Men summerar vi beloppen för vård, skola, omsorg når vi 10,4
miljarder kr.
Ungefär
46,8 miljarder kr går därmed till jobbskatteavdrag, andra skattesänkningar på
inkomst och ägande samt sänkt matmoms. Visst, en del ekonomer skulle säkert
säga att det är en budget för att öka den privata konsumtionen, för att få fart
på den ekonomiska tillväxten. I praktiken anser jag att det är det en budget
som värnar stora och breda väljargrupper, en valbudget helt enkelt.
Tittar
vi på beloppen till olika budgetposter blir det mycket tydligt att regeringen mycket
medvetet har valt att bortprioritera assistansreformen till förmån för
andra saker. Detta blir ännu tydligare om vi tittar på hur mycket pengar som
skulle behövas för att kompensera för alla år med underfinansiering och höja
schablonen med 3 - 4 % kommande år. Jag har tagit hjälp av Chat GPT att räkna
på det. Beloppen är inte exakta men ligger ändå nära de faktiska beloppen det
handlar om.
Väljer
vi att först räkna på att kompensera fullt ut för alla år med
otillräcklig höjning kommer vi fram till schablonen måste höjas med 15 % när
även faktorer som konsumentprisindex vägs in. I så fall behöver schablonen
höjas upp till 393,9 kr. Omräknat i pengar blir det ca 4,44 miljarder kr. En
blygsammare höjning på 10 % innebär utgiftsökning på ca 2,82 miljarder kr
Om regeringen skulle bestämma sig fört att kompensera med 10 % (d v s 2,82 miljarder och sedan
höjer schablonen med 4 % blir totalsumman (utifrån
att 26,6 miljarder kr avsattes i budget för 2025) ca 30,4 miljarder
kr i assistansersättning 2026, en utgiftsökning på 3,85 miljarder.
En
engångshöjning på 10 %, plus 4 % i schablonhöjning kostar i så fall
finansdepartementet ca 3,8 miljarder kr i utgiftsökning för personlig
assistans. Det motsvarar ungefär 95 % av reformutrymmet till annat än
kompensation och rimlig indexerad schablon.
Resultatet
är lika tydligt som nedslående. Det är inte brist på pengar som gör att vi inte
får en indexerad höjning och en ynklig schablonhöjning på 1,5 %. Det är
finansdepartementets prioriteringar. I klartext: Personlig assistans är inte
prioriterat för regeringen.
Kan vi lyfta assistansreformen i
valrörelsen?
Krisen
för anordnarna och i förlängningen de assistansberättigade kommer att
intensifieras inför riksdagsvalet 2026. Jag tror krisen kan bidra till att det
blir lättare att få upp assistansen som valfråga igen – i synnerhet om vi tar
upp assistansen som en del av andra stora besparingar/försämringar på funktionsrättsområdet. Bland annat betydligt dyrare läkemedel från i
somras, stora besparingar i många andra LSS insatser och stora besparingar i
sjuk och aktivitetsersättningen, sistnämnda har nu pågått sedan 2015. Det är
viktigt att vi själva ser utvecklingen för frihetsreformen personlig assistans
som en del i ett större mönster.
Läget
börjar bli lika illa som 2016 - 2018 om än på olika sätt. På tiotalet handlade
det i praktiken om en regeringsorder 2015
att pengar ska sparas på assistansersättningen vilket var nära att sänka hela
reformen. I nutid handlar det (utvecklingen började redan i mitten av tiotalet)
om att assistansreformen håller på att svältas och kvävas till döds genom permanent
underfinansiering. Detta kombineras med rena Vilda Western vad gäller regler
för återkrav från Försäkringskassan som gör att vi alla är jätterädda för en
myndighet som egentligen ska hjälpa oss.
Krisen
för assistansreformen är återigen akut. Regeringen har samtidigt sparat ungefär
3 miljarder kr till på assistansersättningen genom att inte räkna upp
schablonen (kompensation plus rimlig höjning 2026) efter behov…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar