En nästan enig Riksdag röstade 1993 för att införa en rättighetslag, LSS med totalt 10 insatser – en av dessa insatser var personlig assistans. 1994 trädde lagen i kraft.
Tittar vi på respektive
riksdagspartis partiprogram så finns i alla partier ett starkt stöd för såväl
LSS generellt som personlig assistans specifikt. Utifrån det riksdagspartierna
säger sig tycka om LSS och personlig assistans anser jag därför att ingenting
har ändrats i Riksdagen vad gäller den grundläggande synen på frihetsreformen
sedan 1993/94. 31 år efter omröstningen får vi däremot tyvärr konstatera att
trycka på grön knapp i Riksdagen var något helt annat än att faktiskt vilja
tillföra resurser efter verkliga behov. Det
gäller i synnerhet de s.k. statsbärande partierna Socialdemokraterna och
Moderaterna.
2009-2015 Försämringarna inleds på allvar
2009 års dom i dåvarande Regeringsrätten som
byggde på begreppet ”integritetsnära hjälpbehov (”lanserat” av
Försäkringskassan 2007) innebar att ribban höjdes rejält för att nå över 20
timmar/vecka i grundläggande behov. Ja, så blev det när Försäkringskassan började
tillämpa domen eftersom myndigheten gjorde strängast tänkbara tolkning – ett
mönster som skulle komma att upprepa sig…
Det är helt uppenbart att Funktionsrättsrörelsen grovt, grovt
underskattade vilka konsekvenser domen skulle få. Det dröjde emellertid
fram till 2012-2013 innan domen slog igenom. Så pass sent som hösten 2010 var
det inga problem att få själv fler timmar beviljade p.g.a. flytt hemifrån. 2012-2013
började det emellertid komma allt fler rapporter om personer som förlorade
personlig assistans vid omprövningar eller inte blev beviljade PA alls. Hösten
2013 sände TV4-s Kalla fakta ett reportage ”Avslag till varje pris” där
kommuner runt om i landet anlitade konsulter med den motbjudande affärsidén att
lära kommunala handläggare hitta kryphål i LSS lagstiftningen. Syftet (givetvis
helt emot LSS intentioner) att ge så många avslag som möjligt på olika LSS
insatser. ”Efterfrågan” på dessa tjänster var uppenbart mycket stor.
Ska jag välja en tidpunkt där
jag för första gången själv kände att vi var på väg åt fel håll var hösten 2013
när omprövningen fick en helt annan karaktär än tidigare – själv kallade jag
det ”helvetesundersökningen”.
Parallellt med detta tilltog
fusk och kostnadsdebatten och alliansregeringens socialdepartement deltog
också. Vilja att lyssna på de varningssignaler som kom från vår sida saknades
helt och ansvarig minister var helt oförstående när FN före riksdagsvalet 2014
riktade kritik mot Sverige. Någon gång under tidig höst 2013 insåg jag att den
kriminalitet som ändå fanns var ett akut hot mot hela assistansreformen.
Valet 2014 innebar ett
regeringsskifte. En regering med Socialdemokraterna och Miljöpartiet
tillträdde. Jag minns att optimismen hos oss och några personer blev nästan
förbannade på mig för att jag visade upp en för ”negativ attityd”. Regeringen
måste ju faktiskt leverera innan vi kan jubla var mitt budskap. Det blev
emellertid mycket värre än jag ens drömt om.
Det hände också en hel del i
domstolarna. 2012 kom en dom till i det som nu hette Högsta
Förvaltningsdomstolen som handlade om egenvård. Domstolen ansåg att egenvård
inte var assistansgrundande. Tills vidare brydde sig Försäkringskassan inte om
domen. Ytterligare en dom kom våren 2015 som innebar mycket stora begränsningar
av vad som kunde räknas till det dåvarande femte grundläggande behovet –
ingående kunskap om brukaren. Nu kunde det ändå inte bli ännu sämre? Svaret var
att det snart skulle bli mycket sämre…
2015-2018 Regeringsbrev till Försäkringskassan och
nästan fritt fall
Det stora antalet flyktingar
som hösten 2015 sökte skydd i Sverige innebar stora extra kostnader för staten.
Av allt att döma utbröt panik på finansdepartementet – att höja utgiftstaket
var aldrig aktuellt. Magdalena Andersson gjorde sina ökända utspel om behovet
av besparingar i assistansersättningen och sjukpenningen. Snart kom
regleringsbrevet med sina mycket otrevliga direktiv – kostnaden för
assistansersättning och sjukpenningen skulle sänkas! Var skulle
Försäkringskassan hitta juridiskt stöd för att ta fram osthyveln? I botten fanns
ju domen från 2009 och så den nästan färska domen om det femte grundläggande
behovet. Utöver det dammades man av den nu drygt tre år(!) gamla domen av
egenvård (som ingen brytt sig om fram till dess) som i vanlig ordning tolkades
så strängt som möjligt. Konsekvensen blev att inte ens hjälp med andning(!)
blev ett grundläggande behov och för personer med fysiska
funktionsnedsättningar var det femte grundläggande behovet till stora delar de
facto avskaffat. Parallellt med detta skruvade regeringen upp fusk och
kostnadsdebatten till riktigt obehagliga nivåer.
2016-2017 förlorade flera
tusen personer statlig assistansersättning och på hösten 2017 befann sig assistansreformen på gränsen till total
kollaps. Läget blev nämligen riktigt akut under hösten p.g.a. en ny dom
från HFD – angående rätt till assistans under transporter från A till B. Enligt
FK innebar domen att ingen assistans alls (med något undantag) skulle beviljas
när våra assistenter inte utför en aktiv hjälpinsats.
Ansvaret för att det gick så
illa 2015-2017 faller i första hand så
klart på den sittande S-MP regeringen. Till slut infördes ändå ett nödstopp
för tvåårsomprövningar som fortfarande gäller. Omprövningsstoppet omfattar
emellertid inte kommunalt beviljad personlig assistans. Undantag för
omprövningsstopp finns sedan 2018 också vid s.k. väsentligt ändrade
förhållanden.
2018-nutid. ”Lappa och laga” utan grundläggande
förändringar
Från 2018 har sittande
regerings politik handlat om att lappa och laga – utan att gå till botten med
de riktigt grundläggande problem viket bland annat inkluderar
behovsbedömningar. Två nya grundläggande behov har införts som siktar in sig på
personer med stora assistansbehov p.g.a. hälsoproblem (t.ex. andningshjälp) eller
utåt agerat beteende som kan skada både sig själva och andra.
Det mest ambitiösa försöket hittills
är reformerna i ”Stärkt personlig assistans” som är tänkt att framförallt ge
barn (som drabbades hårdast 2015-2017) åter rätt till personlig assistans. Hittills
är reformen tyvärr ett fiasko. Orsaken är en kombination av otillräcklig
finansiering, tidigare besparingskrav och det numer fruktade dubbla
föräldraavdraget vid behovsbedömningar som FK tillämpar. Alla inblandande utom
Försäkringskassan anser att det aldrig var meningen att FK skulle göra dubbla
avdrag.
När detta skrivs är det tänkt
att assistansreformen ska förstatligas, vilket är bra. Däremot finns inga som
helst signaler från Tidöregeringen att åtgärda de fundamentala problemen med
behovsbedömningar.
Andra allvarliga hot mot assistansreformen
Hotet mot assistansreformen
handlar inte bara om att det blivit allt svårare att bli beviljad personlig
assistans men desto lättare att förlora den.
· Finansieringen via
schablonersättningen. Under mer än ett decennium nu har assistansreformen varit
kroniskt underfinansierad via usla höjningar av schablonersättningen (332
kr/timme 2025). Årliga höjningarna har inte ens täckt de årliga löneförhöjningarna.
Möjligheten att ens bedriva seriös assistansverksamhet håller på att strypas
och i praktiken skjuta hela reformen
sönder och samman – oavsett hur tillämpningen hos FK ser ut.
· För något år sedan
dök ett nytt hot upp via ett eventuellt förbud mot att schemalägga dygnspass. Omvandlat till verklighet förstör det hela
intentionen med hela reformen. Vi kommer inte ”kunna leva som andra” enligt LSS
§ 5.
· Kriminaliteten.
Ingen vet hur omfattande kriminaliteten i assistansbranschen är – debatten
tenderar att blåsa upp omfattningen utan konkreta bevis. Vad som däremot är
desto klarare är att Sveriges ledande kriminologer är eniga om att brott
riktade mot olika delar av välfärdssektorn blir en allt viktigare inkomstkälla
för organiserad brottslighet, vilket är oerhört allvarligt. Lika klart är att
såväl Ulf Kristersson som Magdalena Andersson är helt eniga om att denna
kriminalitet måste bekämpas med stor kraft. I ”släptåg” kommer mer och mer kontroller.
· Omvärldsläget.
Vare sig Magdalena eller Ulf har något ansvar för att Vladimir Putin krigar i Ukraina.
Konsekvenserna indirekt blir ändå förödande för oss på flera sätt. 1) Rikets
säkerhet blir prioritet nummer 1, oavsett regering. Vilket får till följd att
våra frågor hamnar ännu längre ner på dagordningen. 2) De stora satsningarna på
försvaret samt kampen mot gängvåldet riskerar att tränga tillbaka andra viktiga
behov.
Finns det då inget positivt?
Vad gäller dygnspassens framtid är jag trots allt ganska optimistisk. Det har
också kommit några domar som ger F.K bakläxa vad gäller underlag för att dra in
personlig assistans. F.K har även fått allvarlig kritik från JO för bristande
dokumentation vid avslag.
Vad gäller förstatligandet är
jag i grunden positiv men det finns några mycket
viktiga men:
Dels har vi de nya
behovsbedömningarna som saknas. Och vi vet inte med säkerhet vad som kommer
hända med omprövningsstoppet. Förstatliga utan nya behovsbedömningar kombinerat
med återupptagna omprövningar innebär en katastrof för tusentals assistansanvändare.
Och så har vi så klart schablonen som måste höjas rejält om inte vår
frihetsreform ska gå i graven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar