För några veckor sedan mottog regeringen en utredning angående ändrade regler i sjukpenningen. Vi börjar med lite bakgrundsinformation.
Lite i skymundan för många som
inte berördes var det inte bara personlig assistans regeringen ville spara
pengar på i det ökända regleringsbrevet och Magdalena Anderssons utspel i
pressen. Resultatet blev förödande, för såväl personer i behov av sjukpenning
(sjukskrivning) eller sjuk eller aktivitetsersättning. Många larmrapporter kom
2016-2018 om personer som helt uppenbart saknade arbetsförmåga tvingades söka
hjälp i kommunen via försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag).
Hur kunde vi hamna här? Utvecklingen har många likheter med
försämringen för assistansen och löper i stort sett parallellt. För att
förstå bakgrunden får vi backa bandet till mandatperioden 2002-2006 då det
rådde en intensiv debatt om sjukskrivningarna. Högeroppositionen med Fredrik
Reinfeldt i spetsen lanserade det som kallades ”jobb vs bidragslinjen”. Antalet
personer i den senare kategorin måste minska var Alliansens budskap inför
riksdagsvalet 2006 vilket ledde till regeringsskifte.
2008 skärptes reglerna för att
få sjukpenning eller sjuk/aktivitetsersättning det som tidigare benämndes
förtidspension. Det dröjde inte lång tid innan det kom hjärtskärande historier
om personer som nekades hjälp av staten, t.om cancersjuka som inte fick
ekonomisk hjälp. 2014 vann Socialdemokraterna valet bland annat med löften att
avskaffa det som benämndes stupstocken – en bortre gräns för hur många dagar
hen kunde vara sjukskriven. 300 dagar om jag minns rätt.
Stupstocken avskaffades men
eftersom FK fick direktiv att även spara på nämnda utgiftsområden ledde det
istället till att synen på vad som var ”arbetsförmåga” spårade ur totalt.
Stupstocken avskaffad visst men istället blev det ännu svårare att överhuvudtaget
få ekonomiskt stöd från staren. Resultatet blev givetvis förödande för
tusentals personer. Till slut efter hård och mycket välförtjänt kritik fick
S-Mp regeringen backa vilket 2021-22 resulterade i lättnader.
Inget är beslutat än men
Tidöregeringen vill backa till de gamla reglerna igen. Bland förslag som nämns
i utredningen finns bland annat:¨
Enskildas arbetsförmåga
ska åter prövas utan att yrkesgrupper på arbetsmarknaden behöver anges.
Undantagen i
bedömningen mot normalt förekommande arbete övervägande respektive
särskilda skäl tas bort.
Undantag kvarstår för
äldre personer som närmar sig pensionsålder
Som jag förstått det
här rätt gäller förslagen i första hand sjukpenningen men kommer givetvis även
att slå mot sjuk och aktivitetsersättning, d v s personer som under mycket lång
tid eller på livstid har helt eller kraftigt nedsatt s.k. arbetsförmåga.
Funktionsrättsrörelsen
kritiserar förslagen i utredningen starkt. Några exempel
Funktionsrättsrörelsen
kritiserar förslagen i utredningen starkt. Några exempel
Funktionsrätt
– Vi baxnar när vi hör vad som föreslås. Vi har
till exempel svårt att tro att det är regeringens önskan att ta oss tillbaka
till en ordning där sjuka människor prövades mot fiktiva arbeten, jobb som inte
finns på arbetsmarknaden
Neuro
Att pröva sjuka människor mot fiktiva arbeten är ovärdigt. Om förslagen blir verklighet ökar otryggheten och stressen, vilket inte skapar goda förutsättningar för återhämtning. Tvärtom riskerar vi att fler faller igenom redan glesa skyddsnät och hamnar utanför arbetslivet, med sämre förutsättningar att ta sig tillbaka.”
Funktionsrättskonventionen är
glasklar – fattigdom enligt artikel 19 är oförenligt med ett
självständigt/självbestämt liv. Men förverkligas förslagen är sannolikheten 100
% att många som faktiskt saknar s.k. arbetsförmåga kastas ut i fattigdom och
blir hänvisade till försörjningsstöd.
Sjukförsäkringen, sjuk och aktivitetsersättning
är en allt för viktig utgiftspost för att det ska hattas fram och tillbaka
beroende på om vi har en blå eller röd regering. Precis som i assistansen krävs
en förutsägbarhet för att alla som berörs ska känna en trygghet. Nej, alla kan
inte och ska inte heller vara beroende av staten för sin försörjning. Men de
som faktiskt tycker det är ”kul” att livet ut vara beroende av aktivitets eller
sjukersättning (och med det ständigt låg inkomst) och FK-s oförutsägbarhet tror
jag är väldigt, väldigt få. Arbetslinjen som den utformats tar dessutom till
att formkurvan hos många av oss
varierar mycket och därmed arbetsförmågan.
Istället för att bara försämra för
personer som befinner sig långt ifrån arbetsmarknaden. Många har i alla fall
lite arbetsförmåga men arbetsmarknaden är inte anpassat för denna grupp
personer. Hos många personer varierar t.ex. arbetsförmågan starkt månad från
månad eller t.om dag till dag. Tänk om våra regeringar istället jobbat med motsatt perspektiv. Hur ska
vi göra för att få ut dessa på arbetsmarknaden, att de kan jobba åtminstone
lite grann (nuvarande gräns max 5 timmar/vecka för att behålla full
sjukersättning är mycket låg) utifrån
sina egna förutsättningar med ekonomisk trygghet. Samt garantera hygglig
inkomst för de som faktiskt inte kan arbeta alls av skäl de inte rår över. Oavsett
vem som sitter i Rosenbad.
Sanningen i dagens system som
regeringen uppenbarligen vill förstärka är att synen på arbetsförmåga snarare
avskräcker än motiverar personer att försöka jobba. Anledningen är också att
även ideellt arbete jämställs med arbetsförmåga. Även du jobbar ideellt mer än
fem timmar/vecka riskerar hen att förlora en del av sjukersättningen. Knappast
motiverande, eller hur? Mycket av arbetet i föreningar runt om i landet utförs
dessutom ideellt. Så det finns en djup demokratisk dimension också.
Förvånande för mig i alla fall är att
det finanspolitiska rådet (som granskar regeringens ekonomiska politik) nyligen
riktat ganska hård kritik mot regeringens förslag om bland annat bidragstak och
nya jobbskatteavdrag som inte personer med sjuk/aktivitetsersättning får ta del
av. Rådet säger bland annat följande:
Vår slutsats är att hushåll med ekonomiskt bistånd inte kan stapla bidrag på varandra eftersom biståndet avräknas mot
andra bidragsformer.”
* I söndags var det partiledare debatt i SVT. En myndighet som kommer få mycket stora ökningar i budgetanslag fram till 2030 är Försvarsmakten, från 60 miljarder kr till hela 185 miljarder kr 2030. Givet säkerhetsläget i världen opponerar jag mig inte mot beslutet i sig. Alla regeringar hade gjort likadant, även jag själv hade fått göra samma sak som högst hypotetisk statsminister. Beslutet har dessutom fattats med total enighet i Riksdagen.
Däremot, jag oroar mig rejält för att
välfärdssektorn kommer drabbas av stora besparingar. När jag tittade på
debatten hade jag vissa förhoppningar (men låga förväntningar) på att få svar
hur det ska finansieras? Klara besked från regeringen saknas så hur alla dessa
miljarder ska finansieras och är fortfarande höljt i dunkel.
Hej Thomas.
SvaraRaderaPeter Ebbers på Jönköpings Kommun här. Vi jobbar med en funktionshindrad kille som gör en undersökning om personlig assistans och bemötande av funktionshindrade.
Det vore bra om ni kunde prata ihop er lite och byta tankar och idéer.
Kontakta honom gärna på steffejohan@hotmail.com
Mig kan du nå på Peter.ebbers@jonkoping.se