Julen närmar sig och 2023 går mot sitt slut. Ulf Kristersson har nu varit statsminister i drygt ett år. Vad har hänt med assistansreformen och LSS hittills? Tja, hade som sagt inga höga förväntningar på en ändring med en ny regering men utifrån förväntningarna är det ingen katastrof heller. Hittills har det tuffat på ungefär som jag väntade mig. Jag har på Facebook fått frågor vilka hot jag ser mot assistansreformen framöver? Det trista svaret är att det finns massor med hot och de viktigaste ska jag gå igenom nu. Detta blir också det sista blogginlägget innan julledigheten.
Den låga höjningen av schablonersättningen. Har skrivit mycket om det, jag anser
att den usla höjningen som nu pågått är det största hotet av alla för
närvarande. Ska assistansreformen överhuvudtaget fungera – oavsett FK-s
tillämpning måste det finnas både personer som vill jobba som assistenter och utrymme
för att täcka olika merkostnader utifrån hur vi vill leva våra liv.
Grundfundamenten för detta undermineras snabbt. Kampen för högre schablonhöjningar
enligt ett fastställt index måste ha högsta
prioritet 2024 och framåt.
Behovsbedömning/tillämpningar. Vi får aldrig ordning på frihetsreformen
utan vare sig stora resurstillskott/pengar plus helt ändrade behovsbedömningar
som utgår från ett helhetsperspektiv där
minutsräknandet är borta. Regeringen visar hittills inga ansatser till att göra
något åt detta helt fundamentala problem. Försäkringskassan vänder och bänder
på föräldraavdraget, när får vi se att något händer i Rosenbad? Hittills är
aktiviteten mycket låg.
Hot mot dygnspassen. Inget är definitivt än men hotet att dygnspassen snart blir ett minne blott är högst reellt och måste tas på mycket, mycket stort allvar. Blir det verklighet kommer assistansreformens § 5 att leva som andra att slås sönder eftersom vi måste planera dagen på ett sätt som "normater" inte behöver göra. Och hur det ens ska bli möjligt att fira storhelger med familj utan utomstånde assassistenter för de som vill med mera med mera förstår inte jag.
Bristande politisk vilja
Att
assistansreformen och rättighetslagen LSS överhuvudtaget blev verklighet
berodde bland annat på att det när det begav sig fanns riktigt drivande politiker
med Bengt Westerberg i spetsen som hade så mycket makt själv i regeringen att
finansdepartementet som leddes av Ann Wibble fick ge med sig, ja även
statsminister Carl Bild som liksom finansministern var skeptisk till kostnaden.
Visst finns det drivna politiker i Riksdagen även nu men de har inte alls samma
inflytande som Bengt Westerberg hade (som
var både socialminister och vice statsminister + överordnad partikollegan Ann
Wibble i det egna partiet – dåvarande Folkpartiet). Och på den allra högsta
nivån, d v s statsministern/statsministrarna har det aldrig funnits något
större engagemang. Det gäller även Ulf Kristersson.
Själv tycker
jag det är olyckligt att både Pia Steensland och Bengt Eliasson lämnat
Riksdagen. På vänstersidan har vi Maj Karlsson som varit mycket engagerad
tidigare men som jag själv inte hört så mycket av efter förra årets
riksdagsval. Hur som helst ser jag inte
att den här regeringen mobiliserar någon vidare glöd framöver men ska inte såga
regeringen med fotknölarna ändå av skäl vi kan kalla ”faktorer utanför
regeringens faktiska kontroll”. Socialdemokraterna som ledande oppositionsparti
då? Hade mycket låga förväntningar och de har inte överträffats.
Omvärlden och inrikes problem
Varje
statsminister med sin regering har alltid ett antal reformförslag hen vill
genomföra. I praktiken styrs ändå i slutändan mycket av regeringars förda
politik av externa faktorer. Kan vara såväl kriser i omvärlden som stora
inhemska problem. Ulf Kristersson med sin regering brottas med en lång rad
problem. Vi har två stora krig i omvärlden, en Nato ansökan som fortfarande
inte genomförts, klimatkris, förhöjd risk för terroristdåd mm. Och inrikes kämpar
regeringen med att Sveriges ekonomi går knackigt, den allt värre
gängkriminaliteten med mera. Och så Sverigedemokraterna som mycket tydligt vill
flytta fram positionerna ännu mer, är helt övertygad om att det besvärar Ulf
Kristersson mycket mer än han vill ge gen av.
Regeringen har alltså en lång rad problem som kräver mycket uppmärksamhet. Och tyvärr, tyvärr för vår del får det allvarliga konsekvenser. Verkligheten är krass – ingen regering oavsett färg skulle, givet hur omvärlden se ut sätta våra problem högt på agendan.
Ekonomin
Våra
regeringar har aldrig varit särskilt pigga på att tillföra till föra resurser –
som bekant. Extra tydligt är det när staten antingen har dålig ekonomi eller
får oväntade utgifter. Det sambandet är övertydligt tycker jag om vi tittar på
reformens hela historia. Fuskdebatt, höga kostnader, försämringar och dålig
ekonomi går hand i hand. Och f.t. befinner vi oss i en lågkonjunktur. Läget är
dock inte helt nattsvart – t.ex. är Sveriges statsskuld mycket låg jämfört med
andra västländer.
När det
gäller prioriteringar står jag fast vid att vi inte har råd med mera skattesänkningar
och alla dessa avdrag – har vi råd med dem (uppenbart anser både blåa och röda
regeringar vi har det) så har vi råd med välfärdsstaten där våra och andra behövandes behov tillgodoses
– ger mig aldrig där.
Omprövningar
efter förstatligande. Inget akut hot men... Förstatligandet
som i grund och botten är en mycket viktig åtgärd - innan det sker måste behovsbedömningarna ändras. Inget
parti föreslår återupptagna omprövningar i närtid och jag tror regeringen står
emot FKs önskemål där. Nya omprövningar utan nya behovsbedömningar skulle vara
en katastrof. Vi har åtminstone f.t. inga garantier för att omprövningar INTE
återupptas efter förstatligande och inga garantier att det blir nya
behovsbedömningar heller.
Det finns ännu mer men då blir blogginlägget väl långt
Det jag beskrivit ovan kan låta pessimistiskt – jag vet det. Jag vill bara
utifrån hur jag ser på läget bara försöka granska vilka hot vi står inför.
Det vi kan göra, oavsett omvärldsläge, ekonomi
etcetera är naturligtvis att aldrig ge upp kampen för en assistansreform och LSS
lag som den var. Har i tidigare blogginlägg listat ett antal centrala krav som
vi inte kan backa ifrån. Och vi måste ha
en konstruktiv dialog med regeringen och statens brottsbekämpande myndigheter.
* Vad finns att säga om Försäkringskassan?
Bara det faktum att vi alla är livrädda för en
myndighet som ska hjälpa oss visar hur fel vi hamnat. Jag har faktiskt svårt
och se hur det ska bli en relation med förtroende igen. Något mycket radikalt
måste ske och jag kan inte se att en sådan vändning är i sikte.
Under många år satte FK i system att tolka restriktiva
domar i Högsta Förvaltningsdomstolen så strängt som möjligt med välkänt
resultat. Nu har de tagit det ett steg till genom det dubbla föräldraavdraget. Jag är inte alls förvånad vilket jag
bloggat om innan. Dels har vi gamla besparingskrav som de facto ligger kvar. Även
bortsett från schabloneländet - att det
verkligen är så tycker jag blir pinsamt uppenbart när vi tittar på hur stora/små
anslagen för Stärkt personlig assistans är. 2,3 miljarder kr extra är
anslagna 2025 – de verkliga behoven är snarare runt 4 miljarder kr. Lätt att
räkna ut en ungefärlig summa med utgångspunkten att regeringen själv räknade
med ett tillskott på ca 2000 personer.
Oavsett anslag från regeringen. Rent juridiskt – konstitutionellt
är det mycket allvarligt då Regeringsformen är mycket tydlig – den offentliga makten utövas under lagarna. Alla
politiker som uttalat sig i frågan är mycket tydliga med att det här var inte
meningen att det skulle bli så. Återstår att se hur regeringen tacklar det här.
Här
finns ändå ljuspunkter. Det har nu börjat komma domar som
går emot Försäkringskassan. Nyligen kom t.ex. en dom i Stockholms Kammarrätt.
Fallet gäller ett 12 årigt barn med hjärtfel och andningsproblematik som nekats
assistans av Försäkringskassan. Hörde inte till LSS personkretsar enligt FK… Kammarrätten
hade en annan syn på saken.
Heja Olika sammanfattar domen i Kamarrätten
Nu tar jag jullov och återkommer med nya blogginlägg
efter alla julhelger.
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar