Del 2 i hoten mot assistansreformen, jag ser läget mycket dåligt vad gäller framtiden för frihetsreformen. För enkelhetens skull samlar jag ihop välfärdskriminalitet, prioriteringar, ”höga kostnader”, behovsbedömningar och väsentligt ändrade förhållanden i ett gemensamt blogginlägg. Anledningen är att jag tycker att de mer eller mindre smälter samman.
Välfärdskriminalitet
Ingen vet med säkerhet hur omfattande kriminaliteten i
välfärdssektorn är. Vi vet dock att den finns, att assistansreformen är drabbad
och att det finns kopplingar till organiserad brottslighet. Och ja – jag tycker
det är oerhört allvarligt om organiserad brottslighet infiltrerar välfärden.
Oavsett omfattningen, det har nu gått 10 år sedan jag insåg att kriminaliteten
inom assistansen är ett potentiellt akut hot mot hela reformens existens. Augusti
2023 ser jag ingen anledning att dra mer positiva slutsatser.
Vår frihetsreform har alltid varit ifrågasatt, fusk
och kriminalitet har varit i fokus senaste 15 åren. Parallellt har en tidvis
intensiv debatt om ”höga kostnader” satt fokus på helt andra saker än verkliga
behov. Vad reformen betyder för oss har därför kommit helt i skymundan och jag
ser f.t. faktiskt ingen ljusning när detta skrivs 17 augusti 2023. Ulf
Kristersson och Magdalena Andersson må vara oense om mycket men för oss två
helt centrala punkter för oss är de faktiskt mycket lika:
· Intresse
saknas för att återställa frihetsreformens verkliga intentioner
· Välfärdsbrottsligheten
ska knäckas, punkt.
Det sistnämnda hänger intimt samman med punkt 1. Jag
var så gott som 100 % säker att en KD eller L politiker skulle ansvara för LSS
frågorna i Ulf Kristerssons regering. Nu blev det en moderat politiker. Att
Elisabeth Svantesson skulle bli finansminister var givet men jag tänkte att en
KD eller L politiker skulle kunna utöva påtryckning på finansdepartementet att
öppna plånboken. Så varför krävde inte KD och L ”att något av partierna
ansvarar för LSS? År 1991 hade Bengt Westerberg aldrig släppt ansvaret för våra
frågor till ett annat parti. Det känns mycket, mycket osannolikt.
Varför basar Moderaterna för våra frågor och inte Liberalerna
eller Kristdemokraterna? Jag tror att en bekant till mig kommer nära sanningen.
Gunnar Strömmer (M) basar över justitiedepartementet. Eftersom kampen mot välfärdsbrottslighet
blir väldigt viktig för regeringen är det ”praktiskt” att partikollegan Gunilla
Valtersson- Grönvall tar hand om LSS. Jag tror inte Gunilla har onda avsikter
men i regeringen är hon i praktiken en lättviktare jämfört med finans och
justitieministern. Ingen av dessa eller Ulf Kristersson själv har tagit över
regeringen med en ”färdig angreppsplan” mot vår assistansreform, det tror jag inte. Skulle vi fråga Ulf, Elisabeth
och Gunnar om de tycker att vår frihetsreform är viktig skulle trion svara ja,
det är den. Moderaterna var ju t.om med och införde assistansreformen så hur
kan vi vara emot?
Problemet är att de har helt andra prioriteringar och
vi kommer vi långt ner där. Överst för regeringen kommer Natoansökan-försvarsmakten,
sen har vi inflation och allmänt dålig ekonomi för staten med en lång rad
konsekvenser, gängvåld, välfärdskriminalitet, klimatkrisen, bränsleuppror,
koranbränningar med ökat säkerhetshot mot vårt land med mera som definitivt
kommer före funktionsrättspolitiken. Så ser tyvärr verkligheten ut. Det finns
inte en regering i världen som skulle prioritera oss framför ökat säkerhetshot p
g a koranbränningar.
Är en grupp inte högt prioriterad så kommer det
garanterat att speglas i resurserna som staten tilldelar – i det här fallet
personlig assistans. Hittills (de har chansen att visa motsatsen i kommande
budget vad gäller schablonen) visar regeringen inga tecken på att verkligen
vilja tillföra resurser efter behov och bryta den kroniska underfinansieringen under S-Mp regeringen och det
leder oss in på:
Behovsbedömningar
och väsentligt ändrade förhållanden
Succesivt allt hårdare bedömningar av vad som är
personlig assistans med början 2008-2009 under alliansroch fritt fall 2016-2017
under S-MP regeringen spelar en helt central roll i varför vi hamnat där vi är
nu. Ska reformen återställas krävs mycket mer resurser = pengar vilket i sin
tur innebär att behovsbedömningarna
måste ändras. Så länge regeringen inte vill tillföra stora resurser efter
behov blir det inga ändrade behovsbedömningar. Det går hand i hand. Och omvänt
– enbart ökade resurser i sig kommer inte ändra behovsbedömningarna – det
sätter nuvarande rättspraxis ”effektivt” stopp för.
Otillräcklig finansiering innebär i praktiken ett
fortsatt tryck på besparingar och det bidrar starkt till att Försäkringskassan
tänjer rejält på begreppet ”väsentligt ändrade förhållanden” som problemen vi
nu ser med genomförandet av reformerna i Stärkt personlig assistans. Vi kommer
aldrig komma framåt om inte:
1)Stora resurser, d v s pengar tillförs vår
frihetsreform. Här är också en kraftig höjning av timschablonen extremt viktig som jag bloggat om flera
gånger, bland annat i del 1 om hoten mot vår frihetsreform.
2) Behovsbedömningarna görs om som ser till hela behovet
av stöd och hjälp.
3) Assistansreformen förstatligas. Det förutsätter
såväl stora resurser tillförs som att behovsbedömningarna görs om med ett
flertal lagändringar. Det innebär bland annat att det måste införas en
definition om vad som är personlig assistans enligt Funktionsrättskonventionen–
annars riskerar förstatligandet att bli kontraproduktivt.
Den nuvarande
tillämpningen av LSS har som jag gått igenom tidigare har mycket lite gemensamt
med Funktionsrättskonventionens definition av personlig assistans.
Stora
lagändringar är processer som tar lång tid i demokrati men
det har nu gått över 1 år sedan riksdagen gav dåvarande S regeringen i uppdrag
att utreda nya bedömningar av grundläggande behov. Utredningen kan regeringen
meddela med kort varsel att den ska starta om bara viljan finns – liksom att
rejält höja schablonen i kommande budget. Som
läget är nu går vår frihetsreform mot en ekonomisk kollaps om inte
schablonen höjs rejält.
S-MP regeringens tid vid makten var en fullständigt
bedrövlig tid för assistansreformen. Jag tittar framåt nu. Statsministern heter
numer Ulf Kristersson och nu är det han och sin regerings skyldighet att
åtgärda allt som gått fel. Regeringen styr riket, enligt Regeringsformen,
punkt!
Jag hade välbehövlig semester under Almedalsveckan men
följde bara lite grann vad partiledarna hade att säga. Bekanta till mig följde
partiledartalen ordentligt och det var inte mycket konkret om LSS. Ulf
Kristersson och Magdalena Andersson sa emellertid några saker som åtminstone
indirekt kan ha positiv betydelse för oss. Återkommer till det i nästa
blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar