När jag först läste sammanfattningen av Försäkringskassans remissvar till LSS utredningen blev jag faktiskt positivt överraskad. FK vill förstatliga assistansersättningen, ta bort de grundläggande behoven och att de med kommunal assistansersättning inte omprövas av FK vid överflyttningen. När jag läste mer noga var det inte alls positivt, det var istället potentiellt helt förödande, anledningen är att FK vill införa ett helt nytt begrepp:
Grundläggande behov ska
ersättas av något som kallas ”assistans berättigande behov”. Vid en första
anblick låter det faktiskt vettigt – finns ett assistansbehov ska det beviljas.
Ser vi tillbaka på historien så är det övertydligt att det nya begreppet lämnar
mycket stort utrymme för vad som faktiskt ska ge rätt till personlig assistans.
Det är bara och titta tillbaka i backspegeln så ser vi vad som hände efter att
begreppet ”integritetsnära hjälpbehov” introducerades. Till slut, hösten 2017
var assistansreformen på gränsen till ett fullständigt sammanbrott - begreppet
har haft en helt central roll i den destruktiva processen som ledde fram till
dagens situation.¨
Att FK skulle ha en generös
tolkning av sitt nya begrepp är att hoppas på för mycket. Jag bedömer att
sannolikheten är extremt hög att det snabbt kommer juridiska processer vad som
anses vara ”assistansberättigade med negativt utfall för vår del. Ett
förstatligande utan helt nya
bedömningskriterier riskerar alltså paradoxalt att leda till mycket stora
försämringar. Ska ta ett exempel från min vardag. Hur skulle FK bedöma tidsåtgången
vid förflyttningar? Den faktiska tidsåtgången mellan upprätt läge i sängen
vidare till rullstolen tar inte många sekunder…
Vad gäller definition av ”assistansberättigade
behov”. Är det bara så enkelt (eller skrämmande) som en Facebook vän påpekat
till mig. FK vill bara benämna de delar av de
grundläggande behoven de anser är integritetsnära för just assistansberättigade... I så fall ligger vi riktigt illa till om FK får som de vill.
Framöver kommer jag gång på
gång påpeka att det är extremt viktigt
att det i en ny lagstiftning mycket tydligt framgår
· Vad är personlig
assistans
· Vilka kriterier ska uppfyllas.
65 års gräns för att kunna bli beviljad PA ska tas bort
· Att samtliga
moment vid behovsbedömningar ska inkluderas. Dagens uppstyckningar har
ingenting att göra med riktig personlig assistans.
· Att PA är ett
verktyg för att forma sitt liv som vi själva vill utifrån hur vill utforma våra
liv. D v s stor vikt ska läggas vid de behov vi faktiskt anser oss ha.
· Att PA ska kunna
beviljas för egenvård, hjälp med medicinering med mera
· Ingen ska nekas
assistans p.g.a. ”fel diagnos”
· Fattigdom är
oförenligt med ett självbestämt liv, inklusive frånvaron av tydlig rätt till
rättshjälp.
Allt
detta, utom medicinering och egenvård (vid en snäv tolkning) finns tydligt reglerat
i Funktionsrättskonventionens allmänna kommentar till artikel 19.
Vad gäller dagens situation måste vi se sanningen som den är. I dagsläget är konventionen i praktiken enbart
ett fint dokument som Sverige ratificerat. Kan nu bekräfta att i många av
landets 290 kommuner förlorar nu personer kommunal assistansersättning, erbjuds
bara LSS boende som alternativ och Funktionsrättskonventionen har ingen som
helst betydelse när behovsbedömningar av rätten till personlig assistans eller
andra LSS insatser bedöms. Domstolspraxis och de tillämpningar som följer är
helt överordnat konventionen hos både FK och kommunerna. Inställningen kan
sammanfattas så här:
Vi följer lagen och vad praxis säger. Är det så att
den inte överensstämmer med CRPD så får riksdagen ändra lagen. Fram till dess
gäller dock lagen med tillämpning, inte CRPD.
Anm: Lagen hos FK och kommuner är inte alls nödvändigtvis själva lagtexten utan den tillämpning som följer av vad anses vara praxis efter prejudicerande domar i HFSD
Ja, det kan låta negativt men så länge det nuvarande regelverket är i kraft kan vi ropa hur högt vi vill om rättighetslagar, FN konventioner mm, tillämpningen kommer inte ändras en mm. Funktionsrättskonventionen är ingen mirakelmedicin men ovanstående resonemang visar att det är viktigt att den blir lag. Dels som grund till ny lagstiftning och dels ger den ökad tyngd i tvister för oss att hävda de rättigheter vi faktiskt har. Dessutom finns det ingen logik i att göra Barnkonventionen till lag men inte Funktionsrättskonventionen.
Assistanskoll intervjuar Försääkringskassan
* Julen närmar sig och jag lever fortfarande i "i frivillig" isolering p.g.a. pandemin. Blir bara tröttare och tröttare på isoleringen. ”Trösten” är att vädret är ännu gråare och dystrare än mitt ganska torftiga liv. En ”intressant notering” i sammanhanget är att ingen från vare sig regeringen eller FHM har så vitt jag vet yppat ett ord om långsiktigt negativa effekter av långvarig isolering för funkisar. Mitt immunförsvar och tusentals andras immunförsvar i samma livssituation blir långsiktigt knappast bättre av att isolera sig från omvärlden månad efter månad.
Assistansanvändare och andra i LSS
gruppen som personer som i. gruppboenden tillhör inte de högst prioriterade
grupperna när vaccinering mot Covid-19 planeras. Upprördheten är stor i
brukarrörelsen, samtidigt vet vi att
alla beställda inte doser kommer på en gång. Prioriteringar måste göras. Så ser verkligheten ut. En fundering jag
har själv:
Är det kanske så att vi är ”offer” i prioriteringslistan p.g.a. det faktum att väldigt få personer med PA har avlidit jämfört med äldreboende och hemtjänst? Vill gärna veta hur FHM resonerat när de gjort prioriteringslistan.
Angående själva vaccinen. Forskarna hos läkemedelsföretagen har, tack vare gigantiska resurser som ställts till deras förfogande tagit fram vaccin mot Covid-19 på rekordtid. Jag har bestämt mig för att ta vaccinet när det blir tillgängligt men jag känner viss oro och är inte 100 % övertygad om att det är säkert. Vi vet ingenting om biverkningar på lång sikt (här definierat som mer än sex månader efter vaccinering) men sannolikheten för allvarliga långsiktiga biverkningar måste nog ändå anses vara liten.
För en månad sedan tog jag själv vaccin mot säsongsinfluensa men det är väl beprövat, jag är definitivt inte emot vaccin generellt. Genom historien har vaccinationer räddat otaliga liv. Det var tack vare vaccinering mänskligheten t.ex. lyckades utrota den fruktansvärda sjukdomen smittkoppor. FN förklarade att sjukdomen var utrotad 1980.
Till alla ledare skribenter och tyckare som talar om en "medborgerlig plikt" att vaccinera sig med nedlåtande attityder. Visa mer respekt för de som faktiskt är oroliga för vaccin som tagits fram på rekordfart. Man behöver inte alls vara fientligt inställd till vaccin generellt eller köpa diverse konspirationsteorier för att man är orolig för biverkningar som kan vara livslånga.
* Det här blir sista blogginlägget innan jul. Återupptar
bloggande en bit in i januari.
Julen 2020 blir
inte som vanligt p.g.a. pandemin. Utifrån de förutsättningar som råder önskar
jag ändå alla en
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar