När Magdalena Andersson hösten 2015 meddelade att regeringen tänkte spara in på utgifterna för assistansberättigade och sjukrivna för att finansiera hjälp till flyktingar från oerhört blodiga krig i Mellanöstern hade ungefär 16500 personer statlig assistansersättning. Kommande två åren minskade antalet personer med statlig assistansersättning med över 2000 personer.
Reformerna i Stärkt rätt till
personlig assistans beräknades att åter ge ungefär 2000 personer rätt till
statlig assistansersättning. Även om reformerna inte gick till botten med
assistansreformens problem såg det ändå på papperet ganska lovande ut. Det gick
i alla fall i rätt riktning efter flera år med nästan fritt fall. Nu vet vi att
Stärkt rätt till personlig assistans tyvärr har blivit ett fiasko. Har bloggat
om orsakerna till att det blivit så flera gånger. För egen del inser jag i
efterhand att det var ett stort misstag att schabloner och föräldraavdrag
ingick i reformerna. Då tyckte jag att det kanske – trots allt var nödvändigt –
skulle åtminstone ett visst grundskydd som start. Borde ha insett att det inte
skulle funka eftersom Försäkringskassan sedan lång tid tillbaka är inställda på att tillämpa allt som rör
personlig assistans så strängt som möjligt – d v s inte alls som lagen var
tänkt att fungera.
Ur ett demokratiskt perspektiv
är det oerhört allvarligt att Försäkringskassan avvisar all kritik, även från
utredaren Fredrik Malmberg och politiker om hur myndigheten använder s.k.
dubbla föräldraavdrag. Jag håller med juristen Andreas Pettersson. Försäkringskassan
ska inte ha någonting att göra med tillämpningen av reformen. Det har pågått
ett maktmissbruk allt för länge.
Läget för assistansreformen senhösten 2024
Ca 2000 fler personer som är
beviljade personlig assistans har istället blivit en fortsatt långsam nedgång i
antalet personer beviljade statlig assistansersättning. En liten ökning skedde
under sommaren men har bytts ut mot en fortsatt nedgång under hösten. I oktober
var 13 331 personer beviljade statlig assistansersättning. Vi får backa
ända till 2004 sedan antalet personer med statlig assistansersättning var lägre.
Källa: Assistanskoll.se
Nu ska föräldraavdraget halveras. Det är ett steg i rätt riktning – frågan är hur mycket det kommer att påverka i praktiken? Åtminstone i teorin kommer fler barn få personlig assistans – bedömningen är ca 400 personer vilket är mycket positivt. När det gäller Försäkringskassans tillämpning med dubbla avdrag finns det faktiskt domslut på att myndigheten gör fel i både Förvaltningsrätten och Kammarrätten i Sundsvall. Kammarrätten har t.om gjort det vid två tillfällen. Juristen Jessica Gustavsson har i Heja Olika kommenterat;
Det
gläder mig framförallt att se att Kammarrätten i Sundsvall bidrar med en
positiv rättsutveckling. Vi är kanske inte bortskämda med detta, och jag ser
fram emot att samtliga kammarrätter drar sitt strå till stacken för att skapa
god vägledning i frågan.
Vet inte exakt hur FK
bemött de här domarna. Eftersom det inte är HFD domar avvaktar man troligen men
det är inte säkert att FK ens skulle följa det. Juristen Andreas Pettersson har
tydligt visat hur FK väljer ”lämpliga domar” som prejudikat för att uppehålla
den nuvarande tillämpningen, d v s säkerställa att besparingarna fortsätter.
När får vi se en
verklig vändning med generösare tillämpning från Försäkringskassan och tills
vidare kommunerna tills assistansreformen förstatligas? Min slutsats är att det aldrig kommer ske utan att behovsbedömningarna
görs om i grunden. Och i denna helt centrala fråga finns inget svar från
regeringen vad som kommer att hända. Av det som sipprat ut hittills är inte
regeringen ens eniga om var gränsen ska gå för att beviljas statlig
assistansersättning. Det verkar också uppenbart att det är Moderaterna som
håller emot. Eller kanske mer konkret – Elisabeth Svantessons
finansdepartement. Mitt intryck är att ansvarig minister Camilla Waltersson-Grönvall
(M) ändå vill väl.
Frågan om nya
behovsbedömningar går också hand i hand med förstatligande. Kan inte påpekas
för många gånger:
Nya behovsbedömningar
måste utgå från att hela hjälp och stödbehovet och det måste vara på plats innan staten tar över som ensam huvudman. I
en intervju med Assistanskoll sa Anna
Barsk Holmbom bland annat följande;
På sikt tror
jag att ett förstatligande är bra och viktigt men om det skulle genomföras nu,
utan att behovsbedömningarna är åtgärdade, kommer det att bli oerhört problematiskt
för vissa grupper.
Innan ett statligt huvudmannaskap införs måste vi
återgå till den helhetssyn som fanns när reformen infördes, när rätten till
assistans innebar att man hade mer än 20 timmars behov av hjälp i komplicerade
situationer, säger Anna Barsk Holmbom.
– Det borde vara självklart att det inte går att
skilja minuterna som assistenterna t ex torkar den assistansberättigade efter
ett toalettbesök från de minuter man står utanför toalettdörren och väntar.
Hela situationen måste räknas!
Vägra acceptera förstaligande utan nya behovsbedömningar
Var ska gränsen gå för att få Assistansersättning i framtiden? Ett av Lars Lööws förslag i sin utredning om förstatligande ligger på 7 timmar/vecka i grundläggande behov. Nu vet ni att jag vill ha bort grundläggande behov helt och hållet men det ser mörkt ut. Så vitt jag vet driver inget riksdagsparti i dagsläget att de ska bort helt och hållet. Och så länge de finns kvar är 7 timmar/vecka för definitivt för högt. Av de förslag som finns till buds i utredningen måste funktionsrättsrörelsen enas om tre timmar/vecka i grundläggande behov är det enda acceptabla.
Bild: Jag berättar om aktuella händelser i assistansvärlden i samband med ett STIL möte i Jönköping.
I bakgrunden en blå powerpoint
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar