Att assistansreformen ska en huvudman – staten råder nu enighet om över blockgränsen vilket givetvis är positivt. När det gäller argumenten för staten som ensam huvudman har jag x antal gånger hänvisat till olika bedömningar i olika kommuner, kommunerna har aldrig omfamnat rättighetslagen LSS, Funktionsrättskonventionen avråder starkt från att decentralisera beslut till lokal nivå som rör rätten till ett självständigt/självbestämt liv mm. Ett argument som jag tycker sällan nämns är det faktum att ingen instans har ensamt ansvaret. Det delade ansvaret mellan stat och kommun ger starka incitament till båda parter att försöka lyfta över ansvaret till varandra. Att förverkliga en rättighetslagstiftning blir därmed extremt svårt – i synnerhet när både stat och kommuner helst inte vill betala.
Förstatliga assistansen är jätteviktigt men som jag
påpekat så många gånger – skulle hypotetiskt staten ta över ansvaret själva
kommande månad blir ett ensamt statligt huvudmannaskap förödande. Det finns flera skäl, dels har vi behovsbedömningar som
inte gjorts om, vi har ingen försäkringar angående framtiden för omprövningar
och det finns ingen långsiktigt hållbar finansiering på gång som säkerställer både
en årlig schablonhöjning som följer löneindex och ett antal miljarder kr till
årligen för att återge personlig assistans till alla som förlorat den,
merparten efter 2015.
Innan talades det om att
staten efter utredningen om framtida huvudmannaskap skulle ta över som ensam
huvudman 2026 men det ser nu att bli fördröjt. Försäkringskassan har tidigare
”flaggat för” att 2026 är för tidigt och hänvisar till att behövs längre tid
för förberedelser från myndighetens sida. FK räknar också med att det krävs
rejäla uppdateringar av IT – system, ökad administration mm. Beräknad kostnad
åtminstone 240 miljoner kr/år.
Från regeringens sida har
besked kommit att flytta drygt 5000 personer med kommunala beslut till staten
har visat sig svårare än vi trott och hänvisar till kommunernas olika
bedömningar. Spontant känner jag – att det ser ut så måste Camilla Waltersson
Grönvall känt till. Jag tror dock inte på medvetet illasinnat uppsåt i
fördröjningen från ansvarig minister. I en artikel i Heja Olika säger Camilla
Waltersson Grönvall bland annat följande:
En viktig utgångspunkt är att ingen som har kommunal assistans idag ska
falla sämre ut i den nya statliga organiseringen. Ett stort problem har
varit att kommunerna gör olika tolkningar.
Personer med kommunal assistans har inte vågat
flytta – något som ska vara självklart för alla i vårt land – för man har varit
rädd för hur den nya kommunen gör bedömningen. Målet med utredningen är att
rätta till så att vi får ett tryggt och mer enhetligt system.
En ny tidtabell för
förstatligande är inte spikad men 2027 eller 2028 sägs nu vara realistiskt. Det
blir i så fall efter nästa riksdagsval med eventuellt ny regering. Skulle en S
regering stoppa ett förstatligande? S står nu i alla fall bakom ett statligt
huvudmannaskap.
Förstatligad assistansreform försenas
* Mycket intressanta och faktiskt riktigt positiva nyheter har kommit från Riksdagen senaste veckorna angående indexerad höjning av schablonersättning och restaurering av den havererade ledsagningen som slagit oerhört hårt mot personer som är blinda eller har kraftigt nedsatt syn.
Socialutskottet har gjort ett
tillkännagivande som S-VP,Mp-C och SD står bakom. D v s hela oppositionen+ ett
av Tidöpartierna .Socialutskottet och från och med igår Riksdagens kammare har fattat ett beslut om
följande saker:
Schablonersättningen för personlig assistans
Regeringen måste årligen redovisa hur
schablonbeloppet har räknats fram. Dessutom vill man ha en översyn av modellen
för uppräkning av assistansersättningen.
Riksdagen anser också att regeringen
snarast bör tillsätta en utredning med målet att ta fram en långsiktigt hållbar
finansieringsmodell för assistansersättningen som bättre tar hänsyn till olika
utförares faktiska kostnader.
Ledsagning
Regeringen
ska se över förutsättningarna dels för avgiftsfri ledsagning för
personer med synnedsättning, dels för att reglera insatsen ledsagning i
en särskild lag.
Förverkligas detta innebär det så vitt jag
förstått att ledsagningen försvinner som en LSS insats för att istället
regleras i en ny lag om just ledsagning
Detta innebär att inget konkret händer på kort sikt men vi kan säga att Riksdagen gett regeringen en kraftig uppmaning att faktiskt agera och Riksdagen står faktiskt över regeringen. Så det blir intressant och se vad som händer. Knappast överraskande att det hittills i stort sett varit tyst från Socialdepartementet och givetvis den verkliga maktfaktorn i regeringen – finansdepartementet.
https://hejaolika.se/artikel/oppositionen-fick-stod-av-sd-om-ledsagning-och-assistansersattning/
Liberalerna och KD som ska vara regeringens assistansvänliga partier men
har röstat nej. Hur går det ihop med att säga sig värna personlig assistans? Svaret är antagligen detta:
L och KD är medlemmar i regeringen. SD däremot är formellt sett inte en del
av regeringen och kan agera mer "självständigt".
I regeringen fattas besluten kollektivt. Är således inte M med på noterna
blir det ingenting.
Förstår om många är besvikna på L och KD men vad gäller det här är
agerandet helt väntat och förutsägbart för mig. Rent krasst - inget riksdagsparti
(oavsett block) är beredda på att lämna regeringen och orsaka regeringskris
eller ens storbråk inom regeringen p.g.a. oss. Så långt ner befinner vi oss på
regeringens ”att göra lista”.
Det följer också ett välbekant mönster. Partier som är i opposition på båda
sidor blockgränsen är alltid mycket kritiska till nedskärningarna men när de
väl får regeringsmakten själva så händer väldigt lite konkret om ens något. Man
”viker ner sig” för finansdepartementet.
Att som L, KD och även M hänvisa till olika utredningar är bara ett enkelt sett att
skjuta ”problemet” för regeringen framför sig - finansdepartementet måste ju
tillföra mer pengar…
Från vår sida gäller det nu att vi står på oss. Regeringen måste känna att
den har en blåslampa på sig.
Önskar
alla en riktigt fin sommar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar