LSS
har nyss fyllt 25 år, regeringen borde ha uppmärksammat detta genom att
förklara hur stolta vi i Sverige ska vara över att vi var först i världen med
och stifta en lag som uttryckligen säger att vi med stora funktionsvariationer
har rätt till självbestämmande, goda levnadsvillkor och att leva som andra och
på det sedan föreslå förändringar som förbättrar lagen. Istället presenteras
idag en utredning med en rad förslag som fullständigt skjuter
assistansreformens intentioner i småbitar och som inte åtgärder alla problem i
de andra LSS insatserna heller.
Att
denna utredning ska passeras till soptunnan är vi alla överens om men vad ska
vi ha istället? Vår rättighetslag är så skadeskjuten att det inte räcker med
akuta lagändringar. Visst, med lite god
vilja skulle våra folkvalda snabbt göra lagändringar som gör samtliga fyra HFD
domar 2009, 2012, 2015, 2017 irrelevanta så de som sparkats ut från den
statliga assistansersättningen kan söka på nytt men inte ens det räcker för
en långsiktigt hållbar lösning. Alltså måste det tillsättas en ny utredning, då
är frågan vad som ska stå i de nya direktiven?
Till
att börja med måste vi kräva att den nya utredningen inte blir en ny enmansutredning
där utredaren har noll förståelse för vad syftet med lagen är. Det som Gunilla
Malmborg presenterar är en demokratisk fars. Det vi ska kräva är en bred
parlamentarisk utredning där även företrädare från Funktionsrättsrörelsen är
representerade som inte bara lämnar synpunkter.
När
det gäller själva direktiven måste de utgå från FN-s Funktionsrättskonventions
artiklar och vad målparagraferna i den befintliga lagen faktiskt säger om att
leva som andra, självbestämmande och goda levnadsvillkor. Även
barnkonventionens artiklar måste beaktas. Funktionsrättskonventionens (CRPD)
svenska namn är Konvention om
rättigheter för personer med funktionsnedsättning och utgår vi ifrån
artiklarna där blir det omöjligt att lägga förslag som Gunilla Malmborgs.
Rätten till assistans är inskriven i artikel 19 och den har ingen åldersgräns
vare sig för barn eller äldre. I en reformerad
LSS lag ska därför 65 årsgränsen för att kunna bli beviljad personlig assistans
tas bort. Konventionen är också tydlig med att uppnådda rättigheter inte
får försämras.
Funktionsrättskonventionens
olika artiklar listar emellertid en lång rad andra rättigheter bland annat
rätten till att välja boendeform, rörelsefrihet, utbildning, familjebildning
etcetera. Här finns också bestämmelser om barns rättigheter, icke diskriminering,
tillgänglighet, förbud mot förnedrande behandling med mera. Alltsammans går
hand i hand med en assistansreform enligt intentionerna. Alltså, följer
direktiven allt som jag nyss nämnde går det inte att lägga förslag som urholkar
det som var tanken med assistansreformen och hela LSS. I de nya direktiven
måste det framgå att rätten till assistans även
omfattar personer som har svårt att föra sin talan själv, som behöver
beslutsstöd och att såväl assistansen som övriga insatser inte är vårdverksamhet.
Följer
direktiven konventionens artiklar och målparagraferna i den befintliga LSS
lagen menar jag att det inte finns utrymme för förnedrande tvåårsomprövningar
och lika förnedrande behovsbedömningar i framtiden. Legen måste ändras så att
alla förödande domar som urholkat både assistansen och andra LSS insatser blir irrelevanta.
Någon
form av behovsbedömning kommer alltid att vara nödvändigt men de går att göra
på ett mycket värdigare sätt än vad som är fallet idag. Och givetvis – behovsbedömningarna ska handla om vilka
behov hen har, inte vilken diagnos! Så som LSS är skriven är det tydligt
att lagstiftaren vill tona ner diagnoser och istället sätta fokus på faktiska
hjälpbehov. Tyvärr har vi på senare år sett en utveckling som går rakt emot
lagens intentioner där diagnoser, inte faktiska hjälpbehov får allt större
utrymme
När
utredningen är klar och den nya lagstiftningen på plats hoppas jag vi har en
assistansreform och lagstiftning vi kan vara stolta över och där alla som
förlorat sin personliga assistans fått den tillbaka. I den bästa av världar
(men knappast genomförbart) inleds lagen med följande paragraf:
Samtliga
bestämmelser i denna lag är överordnade det kommunala självstyret
Obs! Av utrymmesskäl tar jag inte med allt som behöver finnas i nya
direktiv
* LSS
är som bekant inte bara personlig assistans. Där finns nio insatser till,
nästan samtliga kraftigt urholkade. I en ny utredning med nya direktiv måste
även dessa personer, ca 75 % av alla som är beviljade hjälp enligt LSS känna sig
inkluderade.
En
fungerande LSS lag sätter individens egna behov i centrum. Det betyder att
individen måste ha ett stort inflytande över livet för att intentionerna ska
uppfyllas. När det gäller insatsen ledsagning har de ytterst få kommuner som
infört fri ledsagning (d v s behövande bestämmer hur många timmar hen behöver)
kommit en bra bit på vägen att leva upp till intentionerna i lagen. I flertalet
fall följs emellertid inte intentionerna alls i insatsen ledsagning vilket
bland annat drabbat synskadade mycket hårt. Insatsen gruppboende (egentligen en
av flera olika boende former inom ramen för LSS) befinner sig i fritt fall
vilket reportaget i Uppdrag granskning visade. Skulle jag gå igenom allt som
måste åtgärdas där för att uppfylla intentionerna blir det en egen blogg.
I mycket
korta drag handlar det om att även gruppboende blir mer assistanslika än vad som är fallet idag. Det
handlar bland annat om att de boende har den självklara rätten att ägna sig åt
valfria fritidsaktiviteter, när de vill
– inte efter ett schema som personalen bestämmer, det är verkligen inte att
leva som andra. Det förutsätter att de personer som bor i gruppboende har rätt
till ledsagning/kontaktperson/assistans efter individuella önskemål och behov.
Det inkluderar även rätten till semesterresor (tyvärr har många i gruppboende
så usel ekonomi resor är omöjliga). Så länge personerna som bor i gruppboende
är beroende av att den befintliga personalen ska följa med på olika aktiviteter
kommer det bli konflikter om vem som ska och få göra vad och när. Och det är
helt oförenligt med målparagraferna 5-7, d v s leva som andra, självbestämmande
och goda levnadsvillkor.
Vi
människor är olika med individuella behov och önskemål. Jag försvarar rätten till personlig assistans enligt intentionernas så
länge jag lever, oavsett hjälpbehovens karaktär men det betyder inte att
alla tycker att personlig assistans är det optimala för hen. Därför vill jag ha
en LSS lag där vi som berörs (vid behov ställföreträdare), inte byråkrater själva
ska ha mycket stort inflytande vilken insats eller kombination av insatser vi
ska ha – allt utifrån vilka insatser vi själva tycker tillfredsställer
respektive persons behov bäst.
Vem
ska då betala? När det gäller assistansen förespråkade jag länge att staten
skulle finansiera PA till 100 %. Allteftersom åren gått har jag mer och mer
insett att det inte är realistiskt. Därför ställer jag mig numer bakom mina
STIL vänners modell. Enbart FK beviljar assistans men kommunerna betalar mer än
dagens 20 timmar/vecka (gäller ju även de som har statlig assistansersättning).
Tycker också det är rimligt att Landstingen betalar en del när det finns stora
hjälpbehov av vårdkaraktär, t.ex. andningsproblematik.
När det gäller de kommunala insatserna menar jag att utjämningssystemet
inte fungerar något vidare. Det måste kompletteras med öronmärka statsbidrag
Att inte kunna styra sina egna assistenter - att vara beroende at att kommunen gör det de ska har för mig som blivit av med assistans och nu har fem timmar boendestöd och ledsagning och kontaktperson och kommer att tvingas in i LSS-boende - det har blivit til ett liv där andra bestämmer när jag får göra saker och hur länge. Där jag inte kan resa över kommungränser, ta semester, göra spontana sker på min fritid, få duscha när det känns att det behövs..... Det betyder också att jag inte har tryggheten i att veta i förväg hur människor ska lägga upp sina tider tillsammans med mig. andra lägger schema och jag ska anpassa mig.
SvaraRaderaEn gång i världen hade jag det så.... var institutionaliserad och hade inte förstått att jag kunde bestämma i mitt eget liv. Eller att jag ens ville något.
Jag fick mödosamt lära mig det.
Nu måste jag lära mig att inte vilja något som kommunen inte tycker hör till mitt liv.... jag måste igen lära mig att det är bäst för mig att andra bestämmer vad som är lämpligt.
Jag har inget emot att kalla insatserna för boendestöd eller vad som helst, men jag har inget eget liv om det inte är jag som bestämmer om tid och innehåll.
oavsett om jag behöver tjugofyra timmar per dygn eller ”bara” två så vill jag själv ha makt att lägga timmarna när jag behöver dem och fylla dem med det jag bestämmer. Oavsett på vilket sätt jag behöver den hjälpen om den är nödvändig för att jag ska kunna leva mitt liv och vara delaktig. Är jag värd det? Är vi värda det?
Ja!!!! Så ditt inlägg är så viktigt och så rätt. Vi får aldrig ge upp!