Ska i två blogginlägg titta tillbaka på hur frihetsreformen urholkats. Det är odiskutabelt att förfallet för assistansreformen accelererade kraftigt efter 2015. Fundamenten var emellertid på plats långt tidigare.
Orsaken till dagens problem grundlades redan 1993-94…
Till mycket stor glädje för
alla berörda fick vi en på papperet fantastisk rättighetslag 1994, LSS som i år
alltså fyller 30 år, en av 10 insatser var personlig assistans. Vad många
troligen inte känner till är att det var mycket nära att det inte blev någon assistansreform
alls.
Det mäktiga
finansdepartementet som leddes av Anne Wibble tycke att den beräknade kostnaden
var för hög men gav till slut med sig men med ett viktigt motkrav. Redan efter ett år skulle kostnaden
utvärderas/granskas i en utredning. Detta skrevs t.om in i lagens förarbeten.
Jag vågar med 99 % säkerhet slå fast att utan en ihärdig Bengt Westerberg hade
vi aldrig fått en assistansreform.
Sedan 1994 har således å ena
sidan funktionsrättsrörelsen och på andra sidan finansdepartementet samt kommunerna befunnit sig mycket, mycket långt ifrån varandra i synen
på vad som faktiskt menas med rättighetslag. Eller rent krasst – för
finansdepartementet har det alltid funnits en gräns för hur mycket det får
kosta – en gräns som är mycket lägre än de faktiska behoven. Obegränsad finansiering efter behov
enligt vårt synsätt – glöm det…
1995-1996 – utredning och grundläggande behov införs
1994 återkom
Socialdemokraterna till makten. Sverige befann sig i djup ekonomisk kris. Allt
enligt lagens förarbeten sjösattes en utredning 1995. Förslagen i utredningen
var förödande. Bland allt dåligt fanns t.ex. förslag om en kommunalisering.
Hade allt genomförts hade assistansreformen i praktiken skjutits i sank redan
efter något år.
Protesterna blev mycket
kraftiga och utredningen förkastades. Fast en mycket viktig förändring
infördes, nämligen begreppet
grundläggande behov. Därmed ändrades hela synen på frihetsreformen vad som
faktiskt krävdes för att bli beviljad personlig assistans. Vi började glida mot
en mer medikaliserad syn på våra behov – tvärtemot lagens verkliga syften.
Begreppet grundläggande behov har i förlängningen varit helt förödande.
Varför infördes då detta
begrepp? Officiellt var det för att få en ”tydlig” gränslinje” för vad som var
statens och kommunernas ansvar. I praktiken handlade det givetvis om att hålla
nere notan för staten. Och kommunerna? Ja, de var motståndare till införandet
av en rättighetslag redan på remisstadiet. Officiellt för att LSS ”inskränkte det
kommunala självstyret”. Förutom själva notan var detta egentligen bara en ”kod” för att kommunerna och deras mäktiga
intresseorganisation KFO (numer SKR) ogillade att maktbalansen försköts till
kommunernas nackdel. Ändå skulle de själva ansvara för 9 av 10 LSS insatser
+ delar av assistansreformen – ingen bra start för en rättighetslag…
Så vitt jag minns (var inte
lika engagerad på den tiden) var ändå inte protesterna så stora. Tills vidare
orsakade inte begreppet grundläggande så stora bekymmer. Inledningsvis tolkade
FK nämligen begreppet mycket generösare än vad som senare blev fallet.
Finanspolitiska ramverket införs efter 90-talets
ekonomiska kris
Med brett blocköverskridande parlamentariskt stöd införde S regeringen
det omfattande regelverk om styr statens utgifter som är känt som det
finanspolitiska ramverket. Som jag skrivit tidigare – det uttalade syftet är
att hålla nere statens utgifter som inte får ”skena”. Den för oss viktigaste
punkten är att riksdagens tre år i taget fastställer ett utgiftstak hur mycket
pengar staten får spendera och olika budgetposter ska ställas emot varandra.
Därmed förvandlades assistansreformen från en rättighetslag med – i teorin obegränsat utgiftstak till en
utgiftspost i mängden. Under i stort sett hela sin livstid har därmed
assistansreformen de facto inte varit en
rättighetslag som funktionsrörelsen vill den ska vara.
2004-2007 – Debatten om fusk/kriminalitet och höga
kostnader börjar
Trots allt fungerade
assistansreformen relativt bra 1997-2007-2009. Antalet personer som beviljades
PA steg kraftigt och från 2001 stryks inte rätten till PA vid 65 års ålder. Visst
grymtades det i maktens korridorer om höga kostnader men i helhet fick vi ändå
leva i relativ fred. För egen del märktes det framförallt i
tvåårsomprövningarna som egentligen bara var avstämningar allt fungerade.
2004-2007 började ändå
klimatet att hårdna. Media började uppmärksamma fusk och kriminalitet i olika
former. Först handlade det om anordnare och assistansanvändare som använde
pengarna till allt möjligt som inte var avsatt, sedan började bedrägerierna få utrymme
i media. Som så många andra var jag
mycket naiv på den tiden. Något enstaka rötägg inget att bry sig om – det
påverkar inte oss tänkte Tompa. Jag hade totalt missbedömt vilka konsekvenser
det skulle bli. ”Som ett brev på ”posten” började det nu bli en debatt om att
personlig assistans ”kostade för mycket”, kriminella skodde sig och samhället
saknade kontroll över utgifterna.
2007-2009 – begreppet integritetsnära hjälpbehov
lanseras och bekräftas i Regeringsrätten.
I LSS framgick från och med
1996 att det krävdes över 20 timmar/vecka med grundläggande behov för att bli
beviljad statlig assistansersättning vilket som nämndes ovan inledningsvis inte
verkade vara något stort hot. Under 2007 lanserade emellertid Försäkringskassan
ett nytt begrepp – nämligen ”integritetsnära grundläggande behov”. Därmed
höjdes ribban rejält för vad som i – tillämpningen var ett grundläggande behov.
Ett rättsfall med Luleå kommun inblandat vandrade ända upp till dåvarande
Regeringsrätten som gick på kommunens linje år 2009.
Jag menar bestämt att
införandet av begreppet ”integritetsnära hjälpbehov” och den tillämpning som
efterhand infördes efter domen 2009 är de
absolut viktigaste orsakerna till att vi hamnat där vi är. Regleringsbrevet
2015 fick naturligtvis enorm betydelse men
den juridik som FK rotade fram för att hitta lagligt stöd för att ta fram
osthyveln byggde helt och hållet på detta begrepp samt domen från 2009. Ja,
Försäkringskassan dammade faktiskt av en dom till från HFD från 2012(!) som
innebar ytterligare inskränkningar i vad som var ett grundläggande behov men
det återkommer jag till i del två om nedmonteringen av assistansreformen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar