LSS har inneburit oerhörda förbättringar i livskvalitet för personer med stora funktionsnedsättningar. Personlig assistans är en av 10 insatser i en rättighetslag där behoven är tänkta att väga tyngre än utgifter. Ändå finns det knappast någon annan insats i välfärden där kostnad och kriminalitet fått så central roll i samhällsdebatten. Och veterligen finns ingen annan lag där det varit så lätt att punktera de ursprungliga intentionerna utan att ens ändra i lagtexten.
I det här blogginlägget ska vi
kika på det jag kallar ”assistansreformens dubbla förbannelser”. Vi har på ena
sidan en dysfunktionell lag som inte ger hjälp efter verkliga behov för
tusentals människor. Samtidigt kan samhället inte skydda samma lag från att i
utförande infiltreras av organiserad kriminalitet som i förlängningen urholkar
lagen ännu mer…
Anm.: Alla LSS insatser har
drabbats av stora besparingar/försämringar. T. ex är insatsen ledsagning mycket
hårt utsatt, troligen ännu mer än personlig assistans. I det här blogginlägget
fokuserar vi på försämringarna för personlig assistans.
När började det gå fel och
varför? Har bloggat en del om det innan. Reformen var ifrågasatt av ett flera
mäktiga aktörer redan på remisstadiet, bland annat Sveriges kommuner. Väl
klubbad i riksdagen blev det problem omgående. Före omröstningen gav
finansdepartementet grönt ljus Finansdepartementet med ett mycket viktigt
motkrav – redan ett år efter att lagen trätt i kraft, alltså 1995 skulle
kostnaden utvärderas. Principen om att behoven ska gå först var alltså
ifrågasatt redan från starten.
Enligt finansdepartementets
ursprungliga krav tillsatte den nya S regeringen en utredning som föreslog ett
antal förödande försämringar, bland annat kommunalisering. Efter stora
protester slopades utredningen men ett nytt begrepp infördes 1996 som inte hade
någonting att göra med de ursprungliga intentionerna, nämligen grundläggande
behov. Officiellt för att dela upp ansvaret mellan staten och kommunen där
staten skulle ansvara för personerna med störst behov. I praktiken för
att hålla nere utgifterna för staten.
Så introducerade
Försäkringskassan 2007 det nya begreppet ”integritetsnära hjälpbehov” vilket
öppnade porten för alla försämringar som skett från och med domen i dåvarande
Regeringsrätten 2009 som kraftigt urholkade definitionen av grundläggande
behov. Alla domar som steg för steg urholkade intentionerna och till slut
innebar att hela assistansreformen hösten 2017 befann sig på randen till total
kollaps byggde på begreppet ”integritetsnära hjälpbehov”. Jag vågar med
bestämdhet slå fast att rent juridiskt är det bara ynka fyra(!) ord som lett
till att vi befinner oss där vi gör idag, nämligen grundläggande behov och
”integritetsnära hjälpbehov”.
Ingenting har ändrats i
lagtexten som fundamentalt ändrar intentionerna i § 5,6,7 - leva som andra,
självständigt liv och goda levnadsvillkor. Och det finns veterligen inte ett
parti i riksdagen som någonsin motionerat för att riksdagen för att urholka de
centrala målparagraferna. Trots det har inte vår älskade rättighetslag kunnat
trygga de rättigheter vi, enligt denna lag har. Nu är jag inte alls insatt i rättsröta
i andra västerländska demokratier men jag tror det finns få motsvarigheter.
Det är så mycket som gått fel.
Budgeten går före behoven, jurister i förvaltningsdomstolarna som uppenbart har
mycket dålig kunskap i förståelsen om vad lagens syfte är, Försäkringskassan
som bara väljer ut ”lämpliga restriktiva domar” i tillämpningen och samtidigt
bryter grovt mot grundläggande juridiska principer. Och kanske allra värst. En
i retoriken fullständigt stöd för assistansreformen hos samtliga
riksdagspartier (Magdalena Anderssons utspel om besparingar 2015 är ett mycket
viktigt men ytterst sällsynt undantag att besparingar måste göras) men som
samtidigt agerar mycket passivt och låter försämringarna pågå. På det här
sättet rundas grundläggande demokratiska makt ledningsprinciper och det blir mycket
svårt att utkräva politiskt ansvar. Inget parti har ju motionerat i riksdagen
för försämringar…
En mycket het fråga nu, våra
krav på ett stopp för återkrav behandlas med samma nonchalans som jag väntade
mig. Regeringen har meddelat att det inte finns planer för ett nödstopp. Precis
som 2017 krävs troligen att läget i återkravs cirkusen blir mycket sämre än det
är idag innan regeringen agerar. Möjligen hade det blivit nödstopp om det hade
varit riksdagsval i år.
Det är sammantaget med stor
sorg jag konstaterar att svenska staten inte förmått att leva upp till LSS höga
ambitioner när så många nekas hjälp som egentligen har rätt till det. Det är
ett demokratiskt haveri som är så sorgligt att uppleva.
* Den andra ”förbannelsen” handlar om brottslighet kopplat till personlig assistans och statens oförmåga att skydda lagen mot kriminalitet. Billumutredningen slutsatser 2012 om omfattningen vilade på ett mycket svagt underlag som framställdes som ”sanning” i assistansdebatten. Jag tycker fortfarande underlaget var mycket bristfälligt. Däremot efter att ha läst ett antal böcker om organiserad kriminalitet i vårt land så är det uppenbart: Kriminalitet som riktar sig mot välfärdsstaten har blivit ett mycket större problem nu än det var 2012. Så att assistansreformen också drabbas är inte överraskande. Cyniskt kan vi säga att samtidigt som staten är synnerligen ”uppfinningsrik” att ”upptäcka kryphål i lagen. Det finns faktiskt (till skillnad från Funktionsrättskonventionen) inga klara kriterier för vad som är riktig personlig assistans) så är den samtidigt lika ineffektiv att skydda lagen mot brottslingar…
Valfriheten
var central från början och den vill vi alla bevara. Jag vet inte exakt hur
diskussionen gick 1993–1994 men jag tror inte någon räknade med att den privata
sektorn skulle bli så stor. Och ingen räknade med att kriminella aktörer skulle
nästla sig in i välfärden för att ”mjölka välfärden på pengar. Vi kan i
efterhand kalla det svensk naivitet men i mitten av 90-talet var begreppet
välfärdskriminalitet helt okänt.
Problemen kan emellertid inte bara
reduceras till att skurkar infiltrerar och även driver privata assistansbolag.
I Södertälje har flera assistanshärvor upptäckts och blivit lagförda. I
åtminstone ett av fallen (dom föll i december 2024) var det kommunen som
upptäckte det hela. Alltihop föregicks emellertid av en visselblåsare som
larmade i flera år utan att bli tagen på allvar av kommunen. Ansvariga i Södertälje
kommun saknade uppenbart förmågan att upptäcka eller orka ta tag i det som lett
till fängelsedomar.
Södertälje kommun ignorerade visselblåsare
Samtidigt, assistansreformen dras med så
många problem och det är verkligen energikrävande att behöva kämpa på så
många fronter samtidigt. Medan kriminaliteten debatteras flitigt så nekas
fortfarande tusentals personer den assistans de egentligen har rätt till. Och
de som fortfarande har insatsen är ihop med anhöriga jätterädda för
Försäkringskassan…7
Samtidigt går det inte och blunda att
det är ett mycket, mycket allvarligt att kriminella infiltrerar inte bara
assistansen utan många andra delar av välfärdssektorn. Flera gånger har jag
läst eller hört åsikter som kan sammanfattas så här:
Om det nu finns så många kriminella är
det väl bara för polisen att sätta dit dem? Riktigt så enkelt är det inte. Det
är en sak att polisen i huvudsak veta vilka personer det är, en helt annat att
få fram bevis som håller i en domstol. Jag tror frågeställningen ska vara en
annan:
Har polisen och granskande
myndigheter de resurser som krävs? Eller har de överhuvudtaget kompetensen att
effektivt bekämpa en ny typ av brottslighet som Sverige länge har varit
förskonad ifrån?
För det som står på spel handlar inte
bara om personlig assistans, det handlar om hur hela välfärdssystemet ska
vara uppbyggt. I Sverige och våra grannländer som också har en stor skattefinansierad
välfärdsstat bygger systemet på tillit. De som söker hjälp från staten eller
hemkommunen förutsätts ha ett ärligt uppsåt, hen behöver verkligen hjälp och
stöd. Om fler och fler kriminella utnyttjar välfärdssystemet i en
maffialiknande brottslighet utmanas hela systemet med tillit som i grund och
botten är mycket sympatiskt. Vi ser redan tecken på vart vi är på väg. Helt
nyligen presenteras en ny utredning som föreslår kvalificering till många
välfärdstjänster, inklusive personlig assistans.
Utredning om kvallificering till välfärdstjänster